Henter kommentarer

Gummitræsko går i vejret efter regnskab


Mange mener, de ikke ser særligt smarte ud. Til gengæld kan man sige nogen pænere ord om aktiekursen i skovirksomheden Crocs.

Onsdag lukkede Crocs i et plus på 15 pct., og i løbet af handelsdagen nåede aktien at ramme en stigning på mere end 18 pct.

Stigningen skete umiddelbart efter virksomheden kunne præsentere dugfriske regnskabstal for årets første tre måneder.

Selskabets indtægter steg 63,6 pct. med vækst i alle virksomhedens regioner, mens onlinesalget voksede 75,3 procent.

Desuden gik omsætningen frem med 17,1 pct., og driftindtægterne steg fra 124,7 mio. dollar fra 20,8 mio. dollar.

»Efterspørgslen på Crocs er stærkere end nogensinde,« lød det blandt andet i regnskabet fra virksomhedens adm. direktør Andrew Rees, hvor også forventningerne til resten af året blev hævet.

I løbet af de seneste 12 måneder er kursen gået i luften med mere end 312 pct., og man skal af med knap 100 dollar for at blive aktionær i virksomheden. Flere udenlandske medier skriver, at år 2020 var året, hvor »Crocs became cool« - blandt andet det amerikanske mode- og livsstilsmagasin Paper.

I 2020 har skomærket blandt andet samarbejdet med sangstjerne Justin Bieber og Post Malone og også fastfood-kæden Kentucky Fried Chicken.

Læs også: Derfor kollapser dansk it-aktie med 30 pct.

Læs også: Elon Musk gør det igen: Tweet sender kryptovaluta i vejret