Henter kommentarer

Investeringsøkonom: Volkswagen kan give Tesla kamp til stregen


Aktien i den tyske bilproducent Volkswagen var i går på noget af en tur i luften.

Volkswagen-aktien nåede at stige næsten 30 pct. og endte med at lukke med en stigning på 11,55 pct.

Ifølge investeringsøkonom i Nordnet, Per Hansen, skyldes det enorme aktieløft, at bilproducenten fremlagde deres EV-strategi frem mod år 2030 – og netop den strategi kan være med til at skubbe Tesla af pinden.

»Investorer kunne lide hvad de så og var synligt imponerede. Nu er tiden kommet til at Volkswagen kan få et stort comeback, og at Tesla kan få kamp til stregen,« lyder det blandt andet fra investeringsøkonomen i en bemærkning onsdag morgen.

Læs også: Chefporteføljeforvalter efter coronakriseår: "Det føltes trods alt som noget midlertidigt"

Volkswagen er dog ikke den eneste elbilsspiller på banen.

»Volkswagen viser sine elektriske hestekræfter og melder sig for alvor ind i kampen om elbilerne. Der er plads til flere store globale spiller, men det er næppe holdbart, at Tesla kan fastholde sin store dominans på de finansielle markeder med en så høj markedsværdi i en tid hvor konkurrenterne haler ind på Tesla. Volkswagen bliver ikke den eneste. Daimler er en anden stor konkurrent og flere venter,« lyder det fra Per Hansen.

Derfor bør aktionærerne i Tesla gøre sig klar på, at Tesla-aktien kan være toppet for nu.

»Teslas investorer gør klogt i at forberede sig på, at aktiens storhedstid kan være overstået,« vurderer investeringsøkonomen.

Selvom Tesla nu møder konkurrence fra blandt andet Volkswagen, er markedsværdien i Tesla på trods af et kursfald på 4 pct. i går stadig omkring fem gange større end Volkswagen.

Markedsværdien i Volkswagen lyder på 117 mia. euro, mens Teslas er 679 mia. dollar. Du kan klikke på de enkelte aktier og få mere information om virksomhedernes afkast, forretningsmodel samt en række nøgletal.

Taget i fusk

Det er ellers ikke mere end seks år siden, Volkswagen var i en alvorlig krise. Bilproducenten, der blev grundlagt i 1930erne i Berlin, blev taget i at snyde med måling af udstødningsgasser. Det gav stort bagslag på aktiekursen.

»Dengang halverede aktien på meget kort tid, og der blev stillet spørgsmålstegn ved deres overlevelse, og for Tyskland stod der ikke kun 1 mio. direkte men også mange flere indirekte jobs på spil. Volkswagen klarede den som bekendt,« skriver Per Hansen.

Læs også: Rentegyser i USA kan ramme danske, grønne aktier i solar plexus

Læs også: Store pengekasser i banker kan udløse udbytteboom