Schaeffler-aktien har fået en usædvanlig hård medfart de seneste måneder.
Det vurderer analytikerne hos Jyske Bank om Schaeffler, der er i gang med et skifte over mod e-mobilitet, selvkørende teknologi og intelligente mekaniske systemer.
Læs også: Sådan får du råd til det gode liv, selvom du får en lav løn
»Vi ser Schaeffler-aktien som meget billig relativt til nærmeste konkurrenter,« lyder det fra analytikerne i en kommentar om det tyske industriselskab.
Ændringen hos det tyske selskab er stadig i den tidlige fase, men aktionærerne bør ikke desto mindre fokuserer på, at Schaeffler viser »vedvarende og imponerende vækst« på e-mobilitetsordreindgangen, mener analytikerne.
Læs også: Lau Svenssen: 5 danske aktier, jeg ville købe lige nu
Det bør holde en hånd under Schaefflers omsætning, men omvendt udfordre selskabets overskudsgrad de kommende år, vurderer de.
Det er imidlertid Schaeffler-aktiens kursudvikling, der vækker undren.
Udsigterne for 2023 ser nemlig ikke voldsomt udfordrende ud fra analytikernes synspunkt. Det springer i øjnene, når man ser på aktiekursen i Schaeffler.
Det er ikke mindste med det in mente, at bilproduktionen står til at stige, mens industriproduktionen på verdensplan ventes at aftage, men stadig forblive positivt.
»Schaeffler-aktien har været udsat for en uretfærdig hård medfart oven på 1. kvartalsregnskabet i forrige uge, hvor aktien har oplevet et fald på 7 pct. trods et driftsresultat, der landede 15 pct. bedre end ventet,« lyder det fra Jyske Bank.
Schaeffler-aktien er faldet 10 pct. alene den seneste uge.
Læs også: 9 mulige vinderaktier: 'Aktien ser meget attraktiv ud på nuværende niveau'
Schaeffler-aktien har også klaret sig ringe, når man sammenligner Schaeffler med lignende selskaber. Her skiller Schaeffler-aktien sig også negativt ud, fastslår analytikerne.
Det er dog værd at hæfte sig ved, at Schaeffler holder fast i forventningerne til indtjeningen siden årets begyndelsen. Det er på trods af, at analytikerne andre steder i branchen har sænket forventningerne til underleverandørerne i bilsektoren med 6-17 pct.
Underleverandørerne har imidlertid oplevet kursstigninger på 10-40 pct, mens Schaeffler-aktien ligger fladt for året, påpeger man hos Jyske Bank. Her understreger man samtidig, a t Schaeffler har branchens højeste udbytteprocent »år efter år.«
Læs også: Sådan får du råd til det gode liv, selvom du får en lav løn
Udbytteprocent dækker over det årlige udbytte, som en virksomhed udbetaler til sine aktionærer i forhold til aktiekursen.
»Vi vil mene, at Schaefflers indtjenings- og cashflow-genererende evne kalder på en langt højere værdiansættelse, og Schaefflers forventede udbytteprocent for 2023-2025 ligger også markant højere på 26 pct. mod peergruppens 15 pct.,« lyder det fra Jyske Bank, der uddyber:
»Købere af Schaeffler-aktien kan dermed med den nuværende værdiansættelse forvente et strukturelt højere udbyttepotentiale fra et selskab, der ellers er sammenligneligt (eller bedre) på vækst- og profitabilitetsprofilen i forhold til lignende selskaber.«
Schaeffler-aktien er faldet 7,6 pct. i løbet af de seneste tre måneder.
Hvis du købte aktier i Schaeffler for et år siden, har du fået et afkast på 6,5 pct. I løbet af de seneste fem år er Schaeffler-aktien dog blevet savet over. I den periode er Schaeffler-aktien faldet 56 pct.