En dansk mastodont kaldes for en af de absolut bedste i sin branche. Det er måske at værd at blive mindet om, hvis du har fingeren på handelsknappen.
De rosende ord kommer fra Jyske Bank, der har set nærmere på en af de største og mest populære danske aktier.
Vi taler om den danske rederimastodont A.P. Møller Mærsk.
Læs også: Dette aktiemarked ligger forrest i 2023 – og dette skraber bunden
»Hvis vi tager de langsigtede briller på, så er vi ikke i tvivl om, at Maersk er blandt de absolut bedste i containershipping-industrien, og at de står stærkt rustet til fremtiden,« vurderer Jyske Bank.
Det er værd at huske, når man ser på den situation, som Mærsk befinder sig i lige nu.
Rederiet er ramt af, at containervolumen er faldet markant siden august 2022. Udviklingen er fortsat ind i andet kvartal 2023.
»Mærsk havde et rekordår i 2022, men på kort sigt er der sorte skyer forude på grund af den faldende økonomiske aktivitet,« lyder det i bankens analyse.
Mærsk holder ikke desto mindre fast i troen på, at der vil ske en genopretning af volumen i anden halvdel af 2023.
Men udfordringen er ifølge banken, at A.P. Møller Mærsk med cirka to måneders visibilitet stadig ikke har set, at trenden går i den retning.
Det er måske også kun en ringe trøst, at transportgiganterne DSV og Deutsche Post deler den holdning, bemærker banken.
Læs også: Kan du genkende dig selv? Sådan ser den gennemsnitlige danske privatinvestor ud
Det hører med til historien, at en stor del af rederiets containervolumen er på kontrakt.
Mærsk har netop genforhandlet kontrakterne på Asia-Pacific i 2. kvartal 2023. Kontraktraterne ligger nu tæt på spotraterne plus en mindre præmie, bemærker Jyske Bank.
Det betyder, at andet kvartal i år bliver det sidste kvartal, hvor Mærsk kan nyde godt af de forhøjede kontrakt-rater, som Mærsk spandt guld på under coronakrisen.
»På lidt længere sigt har Mærsk en meget stærk balance og en høj andel af volumen på kontrakt, hvilket fjerner en del af usikkerheden,« fastslår Jyske Bank.
Det hører med til billedet af Mærsk, at de fleste rederier - ifølge Mærsk selv - er tabsgivende på bundlinjen i øjeblikket.
Der er uanset hvad lys i mørket for Mærsk-aktionærerne, lyder det.
Den danske rederimastodont er i bankens optik »relativt bedre stillet end flere af deres konkurrenter,« mener Jyske Bank.
Det skyldes, at Mærsk med bankens ord har været »mere tilbageholdende med længere løbende charter leasing.«
Men kan Mærsk leve op til det, som de har stillet investorerne i udsigt? Svarer er ja, vurderer Jyske Bank.
Det overordnede billede af Mærsk er for dem at se, at rederiet kan levere på dets prognose for 2023.
Mærsk vurderer, at selskabet opnår en driftsindtjening (EBITDA) i spændet 8-11 mia. dollar.
Jyske Bank er dog knap så optimistisk som andre finanshuse, der følger Mærsk.
Jyske Bank tror, at Mærsk vil lande en driftsindjtening på 9,4 mia. dollar. Det er 7 pct. lavere end det, som analytikerne i gennemsnit forventer.
Læs også: Populær investeringsplatform runder 400.000 kunder

Få styr på økonomien til efteråret: 10 smarte greb, der kan spare dig tusindvis af kroner
