Den danske tranportgigant DSVs gigantiske joint venture samarbejde omkring logistik til det enorme udviklingsprojekt NEOM i Saudi-Arabien er positivt, men kommer med en høj risiko. 

Sådan lyder vurderingen fra Jyske Bank. 

»Det er klart positivt for DSV, men også med en høj risiko ift. geopolitiske spændinger og ESG,« skriver Jyske Bank i sin morgenbriefing. 

Læs også: C25-gigants kursmål sænkes på stribe

I forbindelse med tirsdagens regnskab annoncerede DSV, at man vil indgå et joint venture med NEOM om udviklingen af logistikløsninger til projektet. NEOM vil eje 51 pct., mens DSV vil eje de resterende 49 pct. 

Parterne er enige om, at projektet vil kræve en bruttoinvestering på 10 mia. dollar – hvoraf aktionærerne har forpligtet sig til at komme med halvdelen frem mod 31. december 2031. 

Jyske Bank har som et følge af samarbejdet hævet sine estimater for DSV på mellemlangt sigt: 

»DSV forventer, at projektet vil levere et afkast på den investerede kapital (ROIC) på linje med deres eksisterende målsætning om 20 pct. før skat – det vil lægge ca. 2,7 mia. kr. til DSV’s net profit, når projektet er fuldt implementeret, hvilket vil hæve vores net profit estimater med 17 pct. i 2031,« skriver Jyske Bank. 

Andre end Jyske Bank har dog også påpeget, at investeringen i Saudi-Arabien kommer med en risiko i forhold til omdømme og politiske udfordringer for DSV. Større byggeprojekter som NEOM har nemlig ikke det bedste ry i forhold til at overholde menneskerettighederne. 

Læs også: Særlige aktier oplever dyb nedtur: 'Det er meget voldsomt'

Blandt andet har eksperter fra FN udtrykt bekymring over tre henrettelser, der har haft tilknytning til NEOMs 'The Line' projekt. 

Investeringsdirektør i Akademikerpension, Anders Schelde, har blandt andet overfor Finans udtalt, at DSV stikker hånden i en hvepserede: 

»The Line er et vildt projekt med kolossale udfordringer og risici både i forhold til klimaet, arbejdstagerrettigheder og menneskerettighederne, så DSV stikker i den grad hånden i en hvepserede med den her,« siger han til Finans

DSV har overfor flere medier kommenteret samarbejdet, og det overordnede budskab er, at man agerer i verden, som den er: 

»Vi arbejder i mange lande, som har mange forskellige synspunkter og styreformer. Det har vi ingen mening om. Det, vi forholder os til, er, hvad FN, EU og den danske regering siger. De anbefaler alle, at vi er i de her lande og har en konstruktiv tilgang, mens vi selvfølgelig arbejder under vores værdier,« siger nuværende driftsdirektør og kommende topchef, Jens Lund, eksempelvis til Berlingske.

Læs også: DSV indgår gigantisk samarbejde om saudisk projekt

Udover samarbejdet med NEOM bider Jyske Bank mærke i, at DSV ikke afviser, at man er på udkig efter opkøb: 

»DSV har indikeret, at projektet ikke vil forhindre yderligere M&A, så et køb af DB Schenker er ikke udelukket,« bemærker Jyske Bank. 

Banken fra søhøjlandet mener, at netop opkøb vil understøtte DSVs vækstrejse fremadrettet: 

»DSV er en tydelig vinder i branchen, og de forventes at fortsætte deres imponerende vækst i fremtiden gennem organisk vækst og opkøb. DSV's styrker ligger i deres effektive IT-setup, performancekultur og deres aktionærvenlige samt kompetente ledelse. Det er disse egenskaber, der har skabt og fortsat vil skabe vækstrejsen for DSV,« skriver Jyske Bank. 

De seneste tre måneder er DSV-aktien faldet med 27,3 pct. 

Læs også: Investeringsdirektør: DSV stikker hånden i en hvepserede i Saudi-Arabien