Regeringen vil som en del af medieudspillet officielt anmode udvalgte tech-virksomheder om at dele oplysninger om algoritmers effekter på det danske samfundet.
Derfor tager kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i morgen, torsdag, til Silicon Valley i Californien for at mødes med Nick Clegg, President of Global Affairs ved Meta, som ejer Facebook og Instagram, samt Neal Mohan, YouTubes produktchef og Senior Vice President.
Det skriver Kulturministeriet i en pressemeddelelse.
Desuden vil kulturministeren også mødes med en række andre techselskaber og »store personligheder inden for tech-området,« lyder det.
Ifølge Ane Halsboe-Jørgen er har techgiganternes indflydelse på samfundet og demokratiet vokset enormt det seneste år uden tilstrækkelig demokratisk kontrol og gennemsigtighed.
»Samtidig må vi politikere erkende, at vi for længe har sovet i timen. Regeringen ønsker derfor at dreje på alle de håndtag, vi kan – nationalt og i EU. Techgiganterne har selv efterspurgt mere regulering, og nu får de muligheden for at vise, at de mener det. Jeg ser frem til at overbringe anmodningen til blandt andre Facebook og YouTube, og jeg forventer, at de er åbne for at diskutere effekterne og tage deres ansvar på sig,« siger hun i pressemeddelelsen.
I regeringens medieudspil lægges der op til flere initiativer, der skal styrke kontrollen med techgiganterne. Initiativerne tæller blandt andet en styrket indsats mod falske nyheder og årlig rapport om techgiganternes indflydelse på det danske samfund.
Læs også: Dansker mistede formue i uhyggeligt svindelnummer: 'Det har været så forfærdeligt'
Læs også: Storbank: Danske aktier er blevet billige og værd at se på


Få styr på økonomien til efteråret: 10 smarte greb, der kan spare dig tusindvis af kroner