Netflix har torsdag annonceret rabatter på sin streamingtjeneste i mere end 30 lande i et forsøg på at blive den mest eftertragtede streamingtjeneste i et marked, hvor forbrugerne har flere muligheder end nogensinde.

Aktien tager på den baggrund et dyk på 3,2 pct., men analytikerne maner til besindighed, for de mener ikke, at de lavere priser vil ramme indtægterne særligt.

»Vi mener, at de overordnede prisændringer vil nå omkring 10 pct. af de eksisterende abonnenter, hvis samlede bidrag til indtægterne formentlig ligger i en etcifret procentandel,« lyder det fra investeringsbanken JPMorgan, som beregner en samlet effekt på 2-4 pct. på toplinjen og karakteriserer kursfaldet mandag som "overgjort".

Læs også: Raser over C25-selskab: 'Hovedløst'

Hos Keybank Capital Markets vurderes tiltaget at være en del af en strategi for øge antallet af kunder på markeder, hvor Netflix' markedsandel ligger under det gængse for selskabet, og analytikerne ser rabatterne som "ikke-substantielle" for omsætningen.

Prisnedsættelserne kan dog være på op mod 50 pct. på udvalgte markeder, og det er ikke ligefrem den vej prispolitikken har peget i segmentet de senere år. Netflix har her selv ført an med flere prisforhøjelser.

»Det strider imod de seneste tendenser, ikke kun for Netflix, men for den brede streamingindustri,« sagde John Hodulik, medie- og underholdningsanalytiker hos UBS Group AG, til Dow Jones.

»Nogle af nedskæringerne på procentbasis er betydelige,« fortsatte han.

Prisnedsættelserne er gældende for flere lande - og spænder over mellemøstlige lande, afrikanske markeder syd for Sahara og europæiske lande som Kroatien, Slovenien og Bulgarien.

Læs også: Et år med krig i Europa: 'Det billigste ligger bag os'

Læs også: C25-gigant sender 390 millioner kroner til aktionærerne

.\˙ MarketWire