Den danske topchef i Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, har lavet en markant ændring hos Novo Nordisk-koncernen.
Han har nemlig justeret virksomhedens purpose eller formål.
Tidligere var Novo Nordisk' formål følgende:
»Our purpose is to drive change to defeat diabetes and other serious chronic diseases, such as obesity and rare blood and endocrine disorders.«
Men nu hedder det justerede formål:
»Driving change to defeat serious chronic diseases, built upon our heritage in diabetes.«
Ændringen af virksomhedens formål sker, for at havet et fremtidsholdbart og meningsfyldt formål, fortæller Lars Fruergaard Jørgensen i Børsens Podcast 'Topchefernes Strategi':
»Over tid har vi justeret på vores formål. Hæmofili har for eksempel været inde på et tidspunkt og er ude nu, og nu har vi en tid, hvor vi både vokser i diabetes, men vi vokser også inden for svær overvægt, og vi er på vej ind i nogle andre beslægtede sygdomsområder,« siger Lars Fruergaard Jørgensen i podcasten.
Læs også: Novo efter kæmpe efterspørgsel: Sænker lanceringstempo for Wegovy på nye markeder
Ændringen af virksomhedens formål afspejler altså, at Novo Nordisk nu også fokuserer på andre kroniske sygdomme end diabetes.
Novo Nordisk har på det seneste fået megen opmærksomhed omkring deres fedmemiddel Wegovy og lægemidlet Ozempic, der også kan føre til markante vægttab.
Sammen med konkurrenten Eli Lilly spås Novo Nordisk til at blive en af de største spillere på markedet for behandling af fedme. Et marked der af flere analytikere vurderes til at blive særdeles værdifuldt.
Så sent som ved kvartalsregnskabet i maj, kunne Novo Nordisk konstatere, at salget af fedmemidler var steget med 131 pct. til 7,8 mia. kr.
»Vi er meget tilfredse med salgsvæksten i de første tre måneder af 2023. Væksten er drevet af stigende efterspørgsel efter vores GLP-1-baserede diabetes- og fedmebehandlinger, især i USA, hvor efterspørgslen på Wegovy understreger det store behov for mennesker, der lever med overvægt,« udtalte topchef Lars Fruergaard Jørgensen i den forbindelse.
Novo Nordisk-aktien er steget med 39,2 pct. det seneste år.
Læs også: Topchef om milliardopkøb: 'Det er noget af det, der skal sættes turbo på'
Læs også: Sydbank om dansk folkeaktie: 'Plads til attraktive kursstigninger'
