Henter kommentarer

Nyt butiksfænomen vækker opsigt


Et særligt fænomen i butikkerne vækker nu opsigt.

Det sker, efter en amerikansk borger, Hunter Jarratt, begyndte at bemærke, at hans yndlingsmueslibar fra Quaker var skrumpet.

Prisen forblev ellers den samme på trods af, at baren var blevet to gram mindre.

Derefter gik han på det sociale medie TikTok, hvor han påpegede denne såkaldte shrinkflation – eller direkte oversat til dansk, skrumpflation. Det skriver CNBC.

Læs også: Direktør til danskerne: Tænk dig om, inden du gør det her derhjemme

Fænomenet dækker over, at der gemmer sig mindre af en given varer bag emballagen, selv om varen fremstår uændret.

Det er en manøvre, som flere producenter har måtte gribe til, fordi de ligesom alle andre er ramt af den stigende inflation. For når varen bliver mindre, kan de undgå prisstigninger eller nøjes med små stigninger.

Også andre store erhvervsmedier som Business Insider og Quartz har dækket fænomenet, hvor de har fundet flere eksempler på skrumpede varer.

Et af de eksempler er drikken Gatorade, der har fået et nyt design, hvori der er mindre væske, ifølge Business Insider.

Vis mere

Læs også: Saxo Bank spår kursdyk på 30 procent

Både Gatorade og Quaker, som laver den omtalte mueslibar, er ejet af PepsiCo.

I juli var PepsiCo ude og opjustere deres forventninger til året, eftersom inflationen presser priserne på varerne op. I samme omgang sagde mad- og drikkeproducenten, at de fortsat planlægger at skrumpe størrelsen på deres produkter samt implementere andre måder at håndtere de stigende udgifter.

Virksomhedens finansdirektør, Hugh Johnston udtalte, at virksomheden nogle gange kan vælge at reducere antallet af chips i en pose i stedet for at øge priserne.

Har du oplevet fænomenet 'shrinkflation', når du var ude og handle? Så vil vi meget gerne høre om dine oplevelser i kommentarfeltet.

Læs også: Saxo Bank spår samlet kursdyk på 30 procent

Læs også: En af Danmarks største banker: Vi er nervøse