2025 har været et katastrofalt år for flere af de tunge danske aktier, herunder giganter som Novo Nordisk, DSV og Pandora.
Håber man på at børsudviklingen skal vende for selskaberne, er der en række bestemte faktorer, man bør holde øje med, lyder det i en kommentar fra investeringsøkonom hos Nordnet, Per Hansen.
For medicinalkæmpen Novo Nordisk har faldet fra tinderne været en sand »lidelsesberetning«, skriver økonomen.
Mens konkurrenten Eli Lilly har nået nye kurshøjder, er næsten hele Novos stigning fra 2021 og frem forsvundet i takt med svigtende vækst og tab af markedsandele. Aktien er i år dykket med 51 pct.
Hvis kursen skal vende, kræver det, at selskabet beviser, at analytikernes indtjeningsestimater er blevet justeret for langt ned.
Sker det, vil de afgørende udenlandske investorer sandsynligvis vende tilbage, forklarer Per Hansen. Derudover bør investorerne holde skarpt øje med:
Godkendelsen af Wegovy-pillen fra den amerikanske lægemiddelmyndighed.
At investorernes opfattelse af at indtjeningsforventningerne har nået bunden.
Igangsætningen af et aktietilbagekøbsprogram.
DSV indtager pladsen som det næsttungeste selskab i C25-indekset, men de transporterede fragtmængder har været under massivt pres fra asiatiske og amerikanske toldsatser samt lav europæisk vækst, lyder det fra økonomen.
Selvom aktien er steget 2,2 pct. i år, sætter investorerne ikke deres lid til en generel markedsbedring, men derimod til integrationen af DB Schenker.
Her vil markedet spejde efter:
Om de samlede synergier fra opkøbet bliver opjusteret fra de nuværende 9 mia. kr.
Om integrationen går hurtigere end forventet.
Om DSV kan genstarte sit aktietilbagekøbsprogram i 2026.
Smykkegiganten Pandora har ligeledes været gennem et horribelt 2025, hvor aktien er tæt på halveret.
De tårnhøje guld- og sølvpriser har allerede gnavet af indtjeningen, og presset forventes kun at stige, skriver Per Hansen. For at sikre et comeback i 2026 skal Pandora overbevise investorerne om, at:
De kan beskytte profitabiliteten gennem ved at skære i omkostningerne.
De finder passende prisstigninger på deres produkter.
Det bliver en gnidningsfri overgang på topposten, når Alexander Lacik overlader roret til den nye administrerende direktør, Berta de Pablos-Barbier.


