Henter kommentarer

Privatinvestor: Det ser du hos succesfulde spil-selskaber

Den kinesiske spilmastodont Tencent ejer 40 procent af Epic Games, som står bag det populære spil Fortnite, som ses på billedet.
Den kinesiske spilmastodont Tencent ejer 40 procent af Epic Games, som står bag det populære spil Fortnite, som ses på billedet.
Vis mere

Spilselskabernes mulighed for at være i hyppig online-kontakt med brugerne har udviklet spil fra at være et produkt på en CD-Rom, som sælges i en butik, til at være en vedvarende oplevelse.

Noget, som som industrien kalder for 'live services'. Mange spil får nu konstant nyt indhold - sommetider på ugentlig basis - så der hele tiden er nye, engagerende ting at lave i spiller.

»Der skaber ofte en bedre og bedre underholdningsoplevelse med tiden,« påpeger privatinvestor Mads Christiansen, der er særligt fokuseret på aktier inden for digital transformation, henunder især new retail og gaming.

Tiden og pengene, som den enkelte har brugt på spillet samt de sociale relationer, der er blevet opbygget med andre spillere, bliver et voksende tab, der bliver udløst, hvis spilleren stopper. Det fastholder simpelthen spilleren til spillet.

Læs også: Privatinvestor: Der er en helt vild rabat på denne aktie

Læs også: 10 aktier til langt sigt: 'Den har et vildt potentiale'

»Dette er ret generelt på succesfulde internetplatforme. Hvis du f.eks. stopper på Instagram mister du dine egne følgere og muligheden for at følge med i alle de spændende profiler, du følger. Derfor er tabet ved at stoppe konstant voksende,« påpeger Mads Christiansen.

Han kigger især efter spilvirksomheder, der bygger stabile og voksende brugerbaser. Han ser muligheden for at nogle af disse spil vokser til 'steder på nettet', som han kalder det. Samlingspunkter, hvor du mødes, chatter, hygger og altså også spiller.

»Fortnite bruges af de unge som et sted at mødes om eftermiddagen. Fortnite er det mest oplagte eksempel på et spil, der kan vokse til at blive en platform i sig selv,« forklarer Mads Christiansen.

Disse spil har mulighed for at stjæle markedsandele fra social media, e-commerce og mange andre brancher.

»Man kommer til at genere afkast på at hente bruger-trafikken til sin platform,« forklarer han.

Mads Christiansen hæfter sig også ved, om selskaberne har rettigheder til varemærket på det enkelte spil - på engelsk omtales det som intellectual property (IP). Værdien af IP afspejler den fremtidige indtjeningsmulighed IP'et giver ejeren.

Mads Christiansen har lavet en top 10 over gaming-aktier, han selv satser på på hans youtube-kanal The gaming and esport investor'.

Læs også: Se listen: Her er 64 stærke udbytteaktier