Flere store danske butikskæder vurderer, at tiden med lange leveringstider og dyr søtransport er ved at være forbi.
Det skriver Finans.
Det er blandt andet den store butiskæde Jysk og Modekoncernen DK Company, samt elektronikkoncernen Bang & Olufsen, der alle kan berette om, at tilstandene begynder at se bedre ud.
Den høje inflation og høje renter har taget toppen af forbruget efter en tid med høj forbrug. Flaskehalsene blev et problem især i efteråret 2021, hvor et stigende forbrug skabte trafikkaos i havne og på verdenshavene.
Også fragtpriserne er så små begyndt at falde. Prisen på at få fragtet en container fra Asien til Nordeuropa ligger nu på cirka. 70.000 kr. Et godt stykke under de 100.000 kr. i januar, hvor markedet toppede. Der er dog stadig langt til priserne før corona. I marts 2020 kostede den samme tur kun 11.000 kr.
En krise mellem Taiwan og Kina kan dog ende med at vende udviklingen på fragtmarkedet.
»En sådan konflikt vil alt andet lige skabe ny friktion i forsyningskæden og dermed holde hånden under de meget høje fragtrater,« siger senioranalytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen til Euroinvestor. Det kan du læse mere om her.
Læs også: Buffett skrotter aktier i teleselskab
Læs også: Meme-aktie fortsætter himmelflugt