Henter kommentarer

Saxo Bank: Her kan vinderne på lang sigt være


Har man ikke logistik- og transportaktier i porteføljen, kan der være god grund til at få det.

Med udsigten til stigende global handel, gunstige aktiepriser og mere onlinehandel, vil med stor sandsynlighed resultere i, at logistik- og transportselskaberne vil outperfome det øvrige marked.

Såden lyder konklusionen i en ny analyse fra den danske investeringsbank Saxo Bank.

»Den globale logistikindustri er interessant, fordi den er drevet af stærke tendenser i markedet såsom mere global handel, tiltagende E-handel og højere lønninger,« lyder det fra Peter Garnry, der er chefanalytiker i Saxo Bank og står bag den nye analyse.

Analysen tæller blandt andet en liste over 50 logistik- og transportaktier, der rummer aktier som danske DSV, amerikanske FedEx, og tyske Hapag-Lloyd.

Siden 2020 blev til 2021 er aktierne på listen samlet gået 28 pct. frem, og skruer man tiden tilbage til marts 2020, er tallet endnu højere.

»Vores liste over håndplukkede logistik- og transportaktier er steget med 122 pct. siden marts 2020, og alene i år er aktierne steget med 28 pct.,« siger Peter Garnry.

Dermed er sektoren den bedst performerende, hvis man ser bort fra kryptovalutaer og blockchain, fortæller han.

Corona gav skubbet

Ifølge chefanalytikeren er der ikke noget nyt i, at logistikselskaber længe har været interessante.

»Hvis man kigger på årtiet op til pandemien, var logistikselskaber som tema, nogle der leverede merafkast i forhold til det generelle marked,« siger han og nævner blandt andet DSV som et logistikfirma i topklasse.

Udviklingen har længe bevæget sig i en retning af mere global handel samt mere e-handel, og coronakrisen har været med til at sætte skub i den retning.

»Det er klart, corona har skabt et boom, og blandt andet al den stimuli, man har fået i USA, har også skabt kæmpe efterspørgsel på varer. Så bruger vi pengene på varer, fordi vi ikke har kunnet komme ud, og det har drevet massiv efterspørgsel på varelogistik,« siger Peter Garnry.

USA-konflikt og robotter

Dog er det ikke uden risiko at gå all in på logistik- og transportsektoren.

Politisk er der et ønske om, at Kina ikke skal være hele verdens fabrik, og så lurer der også en konflikt mellem USA og Kina.

»Den største trussel mod det her er konflikten mellem Kina og USA,« siger Peter Garnry og tilføjer:

»Og derudover er det fokus på robotter og automation.«

Bliver mennesket en mindre og mindre del af vareproduktionen, er det ifølge Peter Garnry ligegyldigt, om ens varer bliver produceret i Kina eller i et land tættere på ens eget.

»Har man en fuld automatiseret robot, er det rent omkostningsmæssigt ligegyldigt, om den ligger i Kina eller Tyskland.«

Derudover spiller den grønne omstilling også en rolle.

»Det nytter ikke noget at køre en grøn profil i Europa, hvis vi samtidig importerer fra Kina. Så der er tendenser, der kan spænde ben fremadrettet, og som investor skal man se det som en langsigtet risiko,« siger han.

Vær tålmodig og bliv belønnet

Netop ordet »langsigtet« er afgørende, når det drejer sig om logistik- og transportaktier.

»Er man en ung millenial-investor, kigger man nok på de her virksomheder og tænker, de er for gamle dinosaurer.«

Men har man en lang nok tidshorisont, kan der med stor sandsynlighed være udsigt til belønning. En af årsagerne er blandt andet, at logistikaktierne, som Saxobank har udpeget, er billige taget P/E-værdien i betragtning.

Læs også: Hvad er P/E-tallet?

Jo højere P/E-tallet er, jo dyrere er aktien.

»Mens aktierne på MSCI World-indekset har en 12-månedlig P/E på 20,2x, er logistikaktierne på vores inspirationsliste kun på 14x,« fortæller Peter Garnry.

Se hele listen her.

Læs også: For første gang nogensinde: Land vil gøre bitcoin til valid valuta

Læs også: Nordnet: Investorerne ignorerer det – men opturen kan ikke fortsætte