Det har været en gylden investering at købe aktier i tankrederier de seneste år.
Det skyldes en særlig situation på tankmarkedet, som har betydet, at både selskaber og aktionærer har skovlet penge ind.
Spørger man adm. direktør i tankrederiet Hafnia, Mikael Skov, er der ikke udsigt til, at det kommer til at ændre sig markant.
»Vi ser, at udviklingen inden for tankmarkedet vil fortsætte i mange år, og vi tror, at udfordringen bliver at få nok skibe til den efterspørgsel, der kommer,« siger Mikael Skov og tilføjer:
»Så kan det godt være, at der vil være nogle perioder ind imellem, hvor man vil have en lille smule nedgang, fordi der kommer mange skibe på den korte bane. Men når man ser på en femårig horisont og derudad, så mener vi, at man kommer til at mangle skibe.«
De seneste år har der været massiv fremgang FOR adskillige tankrederier, da der ikke har været balance mellem efterspørgslen på fragt af raffinerede olie- og gasprodukter og den mængde skibe, der kan fragte det rundt i verden.
Læs også: Nordnet om Bavarian Nordic: Her er, hvad der skal til for at sætte gang i aktien
Det skyldes blandt andet krigen i Ukraine samt flere års underinvestering i nye skibe.
Mikael Skov fremhæver særligt de sidste par års underinvesteringer i nye skibe som en faktor, der kan være med til at drive tankmarkedet frem i de kommende år. Det skyldes, at mange andre dele af shippingbranchen - eksempelvis containerbranchen - også investerer i nye skibe og derved fjerner kapacitet på skibsværfterne for andre typer af skibe.
»Så vi mener, at den strukturelle underinvestering vil gøre - sammen med strengere miljøkrav - at markedet holder sig højt i mange år,« siger Hafnia-direktøren.
Han mener også, at Hafnia står skarpt til at nyde godt af markedsudviklingen i de kommende år. Det skyldes blandt andet, at Hafnia har en yngre flåde end gennemsnittet af andre rederier i branchen.
Det kan give en fordel, i takt med at ældre skibe skal skrottes pga. miljøhensyn, påpeger direktøren. Og det er der nemlig en del skibe, der skal, fortæller han videre:
»Når jeg ser på flådesammensætningen i markedet, så er der et bjerg af skibe, der skal skrottes frem mod 2029. Hvis man tror på et stabilt olieforbrug frem til 2040 og mener, at halvdelen af flåden ikke eksisterer om fem år, samtidig med at man ser historisk høje priser for nye skibe, så vil der blive underskud i forhold til efterspørgslen.«
Læs også: Investeringsøkonom fælder dom over Novo Nordisk-høring: Sådan ser han på investeringscasen nu
Selvom topchefen vurderer, at tankmarkedet vil udvikle sig attraktivt i de kommende år, skal man som investor ikke regne med, at der ikke vil komme sæsonudsving.
Det er da også det, Mikael Skov mener, at der er sket i tredje kvartal, hvor fragtraterne på tankmarkedet er faldet tilbage. Det samme er selskabernes aktiekurs. Hafnia er eksempelvis faldet med 7,7 pct. på børsen i Oslo de seneste tre måneder, mens Torm er gået tilbage med 7,9 pct. på børsen i København i samme periode.
»Tredje kvartal er det svageste på året, og det er der ikke noget nyt i. Bare fordi markedet har været stærkt, så har vi ikke elimineret sæsonudsving. Men vi ser ikke det, der sker lige nu, som et udslag af, at der er nogle strukturelle ændringer i markedet,« siger Mikael Skov.
I årets første seks måneder har Hafnia tjent 478,7 mio. dollar. Det er en spids mere end i samme periode sidste år. I 2023 landede Hafnia et resultat på 793,3 mio. dollar.
Hafnia er noteret på børsen i både Oslo og New York, og selskabets norske notering er steget med 350 pct. de seneste tre år.
Læs også: For første gang nogensinde: Novo-topchef åbner op for en mulig prisreduktion
Læs også: Børshus er blevet mere negative: Så meget mener de nu, at Novo Nordisk-aktien kan stige
Har du for mange danske aktier eller for få teknologiaktier? Det kan du måske få svar på nu. Euroinvestor søger læsere, der vil dele sin portefølje med en af vores dygtige eksperter. Du kan stille spørgsmål og få en vurdering af din porteføljes sammensætning og råd til, hvordan du måske kan forbedre den for at få et højere afkast og mindre risiko. Send os en mail redaktion@euroinvestor.dk med et screenshot af din portefølje, et billede af dig selv samt kontaktoplysninger, og hvad du ønsker, vores eksperter skal hjælpe dig med.

Stor guide: 57 geniale gaver

