Henter kommentarer

Stort julesats: Sådan vil Tivoli skabe værdi for investorerne


Sidste år blev julen skrottet i verdens næstældste forlystelsespark Tivoli grundet coronarestriktioner.

Men i år er historien som den plejer, og fra i dag fredag åbner Tivoli op for årets julesæson, der blandt andet byder på et 12 meter højt juletræ foran Koncertsalen iklædt 235 kæder med 35.250 lyspunkter. Årets juletræstænder bliver skuespiller Rasmus Botoft, der også bliver vært for Tivoli Varietéen, som er planlagt at vende tilbage i sommeren 2022.

I sommeren vendte Fredagsrock tilbage, og musikere som Tessa, Jada og Hjalmer lagde vejen forbi Plænen. Det resulterede blandt andet i flere besøgende, som gjorde, at Tivoli kom bedre end ventet gennem sensommeren, og derfor skruede forlystelsesparken op for forventningerne tilbage i september.

Tivoli venter nu omsætning mellem 650 og 700 mio. kr. og et underskud før skat på 65 mio. kr. mod tidligere en omsætning i niveauet 600 mio. kr. og et underskud før skat i mellem 75 og 100 mio. kr.

Men selvom der er lagt op til den helt store julefest fra i dag, venter Tivoli ikke lige så mange gæster som før corona.

»Vi forventer os en julesæson, hvor vi stille og roligt nærmer os de tal, vi har set før, men at nå en million gæster, som vi plejer, det kommer vi ikke til,« siger Tivolis økonomidirektør Andreas Morthorst til Euroinvestor og tilføjer, at det især er de turister, der plejer at besøge forlystelsesparken, som trækker ned.

Helt præcis hvor mange gæster, Tivoli venter at få besøg af i løbet af julesæsonen, vil Andreas Morthorst ikke fortælle på grund af »fondsbørs-følsomhed«.

Til gengæld fortæller han gerne, at Tivoli har brugt i omegnen af 10 mio. kr. på at sætte julen i gang. Det er en smule mere, end hvad Tivoli normalt plejer at bruge.

»Vi har skruet godt op i år, og jeg vil endda sige, at udover de 10 mio. kr. vi har brugt i år, gør vi også brug af de juleting, vi har investeret i i løbet af årene. Julen er en kæmpe investering.«

Selv hvis der bliver indført flere restriktioner, vil det umiddelbart ikke få den store konsekvens for Tivoli, fortæller Andreas Morthorst.

»Efterhånden har vi prøvet alt. Vi er forberedt på at tjekke coronapas, for det har vi gjort tidligere, og vi har også prøvet at holde afstandskrav. Rent værktøjsmæssigt, er der ikke noget som vi ikke har prøvet før. Der er også langt flere som er vaccineret i dag så situationen er helt anderledes nu end sidste år. Vi har tidligere lukket forlystelseshaven og det håber vi aldrig, kommer til at ske igen.«

Temaet for årets jul i Tivoli, der bliver den 27. af slagsen, bliver 'Hjerternes fest'. I alt tænder forlystelsesparken op for op mod 1 mio. lyspunkter, og desuden vil der være gensyn med forestillingen 'Snedronningen', der er Tivolis største og dyreste balletopsætning nogensinde. Det er der en helt særlig årsag til.

»Vi kan se, at noget af de specielle ved julen er, at mange gæster har mange traditioner. De vil gerne spise ved det samme bord på den samme dato hvert år. For vores forestillinger er der også en tradition, og tidligere har vi med stor succes opført 'Nøddeknækkeren', og nu genopsætter vi 'Snedronningen', som vi lancerede i 2019,« siger Andreas Morthorst.

'Snedronningen' bliver opført i Glassalen, og sangerinden Oh Land har skabt musikken, mens Dronning Margrethe har stået bag scenografien og kostumerne. Netop planlagte indendørs aktiviteter er vigtigt for Tivolis forretning, fortæller Andreas Morthorst.

»Hvis det regner, er kan vi også tilbyde gæsterne oplevelser indendørs.«

Netop hvordan vejret arter sig, spiller en rolle i forhold til, hvor mange gæster der vælger at lægge vejen forbi Tivoli.

»I julesæsonen vil vi gerne have sne, og det må gerne være koldt, men vi ser helst ikke, at der komme for meget nedbør, eller andet vejr der kan være med til at få trafikken til at gå i stå,« siger Andreas Morthorst.

Tivoli-aktien fik - som langt de fleste aktier - et ordentligt hak i tuden tilbage i marts 2020, hvor kursen lød på omkring 590 kr. Siden da er den strøget i vejret med 44 pct., og fredag middag stiger falder aktien 1,6 pct. til 828 kr.

At skabe værdi for selskabets investorer, er noget Tivoli arbejder på hver dag.

»Vi skaber værdi for vores investorer hver eneste dag, og det gør vi blandt andet ved at få det bedste mulige resultat ud af Tivoli - både i dag men også ved at skabe grundlaget for næste år og næste år igen,« siger Andreas Morthorst og fortsætter:

»Det gør vi ved at passe på vores omkostninger, men selvfølgelig også sørge for den gode oplevelse og Tivolis brand, som er med til at gøre, at gæsterne kommer tilbage. Vores brand er 180 år, og det skal vi ikke risikere at smide væk.«

Tivolis markedsværdi lyder på lige knap 5 mia. kr.

Julesæsonen i forlystelsesparken løber fra den 19. november 2021 til 2. januar 2022.

Du kan prøve kræfter på aktiemarkedet uden at investere for rigtige penge ved at bruge Euroinvestors porteføljeværktøj gratis. Du logger ind på Euroinvestor i menuen øverst til højre på sitet. Du kan også klikke videre på de enkelte aktier i artiklen ovenfor og få mere information om virksomhedernes afkast, forretningsmodel samt en række nøgletal.

Læs også: Dansk C25-aktie har fået hård medfart - her er forklaringen

Læs også: Dampen er for alvor gået af boligmarkedet – riften om især én boligtype falder