Henter kommentarer

To danske giganter i kamp om danmarkshistoriens største opkøb: Her er analytikerens bud på vinderen


Der er lagt op til kamp mellem to af Danmarks største selskaber i opkøbet af det tyske logistikselskab DB Schenker, hvor det danske logistikselskab DSV længe har bejlet som en potentiel køber til, hvad der vil kunne blive danmarkshistoriens største opkøb.

Men i sidste uge meldte rederiet A. P. Møller-Mærsk sig også ind i kampen, og de vil nu også se nærmere på et opkøb af det tyske selskab. Det kan man læse hos Finans

Tidligere har topchef i Mærsk, Vincent Clerc ellers været klar i spyttet omkring, at de ikke var interesseret i DB Schenker, men på trods af Mærsks mulige interesse, så vurderer Alexander Irving, der er analytiker i investeringsbanken Bernstein og følger logisitikhandel tæt, at den tyske virksomhed passer bedre til DSV.

»Jeg har svært ved at se, at DB Schenker er det rette match for A.P. Møller-Mærsk,« siger han til Finans.

Læs også: Milliardforvalternes optimisme når nye højder: Her mener de, afkastet skal høstes

Udover de to danske giganter er der også en lang række af andre mulige købere, som gerne vil have fingrene i DB Schenker, hvilket vi tidligere har skrevet om her på Euroinvestor.

Tilbage i januar lød vurderingen fra aktieanalytiker i Sydbank, Mikkel Emil Jensen, der følger DSV tæt, at udfordringen for DSV i at blive valgt som den potentielle køber af Schenker, skal findes i det politiske spil omkring virksomheden. 

DSV er kendt for at skære de virksomheder, de køber op, ind til benet, i den proces hvor de høster synergier. Det er blandt andet noget den kommende DSV-topchef Jens Lund har fortalt om i Euroinvestors podcast Millionærklubben CEO:

Det kan blive en udfordring for de tyske politikere, der sidder i bestyrelsen hos Deutsche Bahn, der lige nu ejer DB Schenker, og som kan have en ambition om at fastholde så mange tyske arbejdspladser som muligt. Omvendt er det i Sydbank-analytikerens øjne DSV, der på papiret kan tilbyde den bedste pris for Schenker.

»Jeg er overbevist om, at DSV på ingen måde vil gå på kompromis med den måde, de køber op på. Det er derfor, de er gode til det,« siger Mikkel Emil Jensen og fortsætter:

»Deutsche Bahn og de tyske politikere skal vurdere og forsvare overfor vælgerne, at de eventuelt siger nej tak til DSV og får en dårligere pris hos en anden. Eller at de siger ja til DSV, får nogle flere milliarder ud af det, men med den omkostning, at det koster hoveder og arbejdspladser i Tyskland.«

Du kan læse mere om Mikkel Emil Jensens vurdering af sagen her

Læs også: Danskerne kaster sig over særlig investering

Læs også: Dansk biotekkæmpe kommer med friske tal: Sundhedsinvestor holder særligt øje med én ting