Henter kommentarer

Det kan blive »det største opkøb i dansk erhvervshistorie«: Nu spidser det til for dansk transportkæmpe


Den danske transportkæmpe DSV bliver konstant nævnt som en af favoritterne til at købe den tyske transportvirksomhed DB Schenker, der er blevet sat til salg af det statsejede Deutsche Bahn. 

Hvis det lykkedes, kan der blive tale om »det største opkøb i dansk erhvervshistorie«, lyder vurderingen fra aktieanalytiker i Sydbank, Mikkel Emil Jensen, der følger DSV tæt. 

Mandag spidser købsprocessen en smule til, da der her er deadline for, at interesserede virksomheder skal melde sig på banen og eventuelt komme med et bud til de tyske ejere. 

Men investorerne bør dog væbne sig med tålmodighed en rum tid endnu, før der lander en endelig afgørelse. For der venter stadig en del forhandlinger, inden en endelig handel falder på plads senere på året, lyder vurderingen fra analytikeren: 

»Der er valg i Tyskland til sommer, og der kan man spekulere lidt i, om ikke man gerne vil have Schenker solgt inden der kommer en ny regering til og handlen falder ned mellem to stole,« siger Mikkel Emil Jensen. 

Læs også: Kendt selskab dømt: Ansatte sendte kakerlakker og edderkopper til par

Det er dog langt fra sikkert, at det bliver DSV, der ender med at købe DB Schenker. Men hvis det bliver den danske transportkæmpe, vil det kunne løfte kursen på DSV-aktien, der har været blandt de bedst performende danske aktier de seneste mange år, lyder vurderingen. 

»Hvis DSV ender med at blive køberen af DB Schenker, så vil jeg forvente, at kursen vil stige. Normalt ser man ellers, at køberen i M&A-sager falder. Men DSV er jo de uofficielle verdensmestre i opkøb,« siger Mikkel Emil Jensen og tilføjer: 

»De har vist gang på gang, hvor dygtige de er til at købe op, og skabe stærk værdi som følge af det. De er undtagelsen, og derfor vil markedet tage positivt imod, hvis de laver sådan et køb - selvfølgelig med den krølle, at prisen skal være i orden.« 

Hvis ejeren af DB Schenker, den statsejede og politisk kontrollerede virksomhed Deutsche Bahn, vælger at gå med en anden køber af Schenker, vil det have den »modsatte effekt« på DSV-aktien, lyder vurderingen fra Mikkel Emil Jensen. 

»DSV er nok hos de fleste blevet udnævnt som favoritten til at overtage Schenker - inklusive mig selv. Sker det modsatte, hvor det bliver en anden aktør, der løber med handlen, vil det nok have den modsatte effekt på aktien,« siger Sydbank-analytikeren. 

 Læs også: Stort dansk selskab i kraftig stigning – dette kan forklare det

Udfordringen for DSV i at blive valgt som den potentielle køber af Schenker, skal Mikkel Emil Jensen findes i det politiske spil omkring virksomheden. DSV er kendt for at skære de virksomheder, de køber op, ind til benet, i den proces hvor de høster synergier. Det er blandt andet noget den kommende DSV-topchef Jens Lund har fortalt om i Euroinvestors podcast Millionærklubben CEO. 

Det kan blive en udfordring for de tyske politikere, der sidder i bestyrelsen hos Deutsche Bahn, og som kan have en ambition om at fastholde så mange tyske arbejdspladser som muligt. Omvendt er det i Sydbank-analytikerens øjne DSV, der på papiret kan tilbyde den bedste pris for Schenker. 

»Jeg er overbevist om, at DSV på ingen måde vil gå på kompromis med den måde, de køber op på. Det er derfor, de er gode til det,« siger Mikkel Emil Jensen og fortsætter: 

»Deutsche Bahn og de tyske politikere skal vurdere og forsvare overfor vælgerne, at de eventuelt siger nej tak til DSV og får en dårligere pris hos en anden. Eller at de siger ja til DSV, får nogle flere milliarder ud af det, men med den omkostning, at det koster hoveder og arbejdspladser i Tyskland.« 

Læs også: Luksusaktie i nedsmeltning efter nedjustering

Derfor har nogle også argumenteret for, at DB Schenker vil ligge bedre til, at den tyske virksomhed DHL kunne købe den. 

»Men DHL har også behov for at lave Schenker til en god forretning, for de er også en virksomhed, der skal drives effektivt. Ellers mister de jo konkurrenceevne. Så hvis de betaler x antal mia. for Schenker, så kræver det stadig synergier - og det kommer typisk gennem fyringer og reduktion i medarbejdere,« lyder det fra Mikkel Emil Jensen. 

I december blev DB Schenker officielt sat til salg af Deutsche Bahn. Schenker har omkring 76.000 ansatte og landede i 2022 et driftsresultat på 13,4 mia. kr. 

Analytikerne vurderer i øjeblikket, at prisen for DB Schenker vil blive omkring 100 mia. kr. 

De seneste 5 år har DSV-aktien leveret et samlet afkast på 172,2 pct. Til sammenligning har det danske C25-indeks i samme periode leveret et afkast på 101,2 pct. 

Læs også: Analytiker om dansk folkeaktie: Det er en vinder

Læs også: C25-selskab fortsætter optur – er steget 60 pct. på få måneder