I en tid med stærkt urolige aktiemarkeder er heller ikke høreapparataktierne sluppet uden om turbulensen.
Men fra Demant lyder budskabet, at man skal slå koldt vand i blodet. Høreapparatmarkedet er nemlig stærkt modstandsdygtigt mod makroøkonomisk uro, som den verden er ude i lige nu med skyhøj inflation, kraftigt stigende renter, voldsomme løft i energipriserne og en krig i Europa.
Det understregede topchef Søren Nielsen allerede ved Demants præsentation på EUHA-messen i Hannover i denne uge, og budskabet gentages i et interview med MarketWire.
Blandt de danske aktier i sektoren er GN, som dog også indeholder headset-producenten GN Audio, ellers faldet med hele 69,1 pct. i år, og Demant er bakket samlet set 42,6 pct.
Læs også: Sony og dansk producent af høreapparater lancerer ny teknologi
MarketWire: Hvad er dit vigtigste budskab til aktionærerne i den her meget urolige tid på markedet?
»Det er, at høreapparater er en sundhedsydelse, og det er til folk, der har et klinisk og medicinsk problem. Derfor er det ikke en typisk forbrugsvare, hvor man vælger til og fra, alt efter om man synes, at man har lyst til det, eller at man bare godt kunne tænke sig,« siger Søren Nielsen.
»Det er typisk udløst af, at man selv eller ens familie oplever, at ens høretab har nået et stadie, hvor det påvirker dagligdagen i en grad, hvor man er nødt til at gøre noget. Når det kommer, er tendensen, at man gør noget ved det,« fortsætter Demant-topchefen.
Den økonomiske usikkerhed har betydet, at der har været større udsving hen over året, men samlet set er enhedsvæksten på eksempelvis verdens største enkeltmarked, det amerikanske, meget tæt på det historiske gennemsnit.
Læs også: Apple angriber fagforening
Og det skyldes netop sektorens defensive kvaliteter, mener Søren Nielsen, der dog havde forventet mere efter et stort dyk i 2020 oven på coronapandemiens udbrud.
»Det betyder, at høreapparatmarkedet globalt set er meget modstandsdygtigt over for makroøkonomiske effekter. Det betyder ikke, at der ikke er noget. Vi havde forventet et marked med en betydelig udløsning af den ophobede efterspørgsel fra coronatiden, og den har vi ikke for alvor set,« siger Søren Nielsen til MarketWire.
»Det, vi kan se nu, er, at markedet har nøjagtig den størrelse, man kunne have forventet, når man kigger tre år tilbage, hvis der ikke havde været en coronapandemi,« fortsætter han.
.\˙ MarketWire