Øjeblikkets frygt for situationen med Coronavirus ser ikke ud til at ramme rederiet Norden. Sygdommen har ellers udspring i Kina, der vejer tungt for søfarten med stor råvareimport og færdigvareeksport i containere. Rederiet satser på, at den fleksible forretningsmodel vil gøre det muligt at 'springe over' problemfasen.
DS Norden har afdækket 75 pct. af sine skibsdage inden for tørlast (Dry Owner). Dry Operator-divisionen arbejder med løbende beskæftigelse på charterbasis og holder tungen lige i munden.
Her er det også lykkedes at undgå merudgifter fra skift til dyrere svovlfattigt brændstof med de nye IMO-krav, som trådte i kraft 1. januar.
Faktisk satser man fremover på at løfte 'Bulk' (bulk gods er gods, som transporteres upakket, f.eks. kul, red.) op på et højere serviceniveau med fokusering på kvalitet, stordrift og styring i tilbud til industrikunder.
Den offensive indsats foregår dog ikke i Bulk men inden for produkttankere. Her har man overtaget partnerens halvpart i Norient Product Pool. Norden ejer 24 tankskibe og har 37 chartrede skibe med yderligere 12 nye på vej. Man satser primært på MR-typen på 50.000 TDW (tons dødvægt), altså midtermarkedet. Skibene sejler normalt i spotmarkedet, men efter flere ekspansive skridt og et pænt løft i raterne er 25 procent blevet sikret faste indtægter året ud.
Det kan blive meget bedre
Nettooverskuddet justeret for særlige poster blev på 22,8 mio. dollar (20,0), men pengene blev først halet ombord i Q4 takket være et opsving i 'Tank' (som kan opdeles i hhv. 'produkttank' og 'råolie', red.).
Guidance for 2020 lyder på et overskud på 30-70 mio. dollar, og med god afdækning til faste rater burde det være muligt. Tallet skal dog ses i forhold til en egenkapital på 859 mio. dollar, så forrentningen vil kun blive på 4-8 procent. Det kan blive meget bedre.
Risikoprofilen i den store forretning styres stramt, men den er svær at bedømme udefra, idet man håndterer ca. 400 skibe.
I Bulk benytter man sig også af mellemlange charteraftaler med tilknyttet købsoption, og det giver en spændende udside chance ved stigende skibspriser på 33 skibe. For at sikre stabilitet på kort sigt af den omfattende aktivitet indgår man faste fragtaftaler. På børsen medfører det afdæmpet gennemslag i Nordens aktiekurs fra de store udsving i bulkraterne.
Storbulk-rederiet Golden Ocean oplever meget større udsving i sin aktiekurs.
Styrke i stabilt marked
Pilen peger opad for produkttankmarkedet, hvor transportarbejdet opgjort i tonmil vokser flot. Det skyldes flere forhold: skævheder i forbruget af de enkelte olietyper, råoliens kvalitet som input og placeringen af nye raffinaderier i Mellemøsten og Asien.
Ledelsen har valgt at satse på det store segment i markedet, hvor der altid er god beskæftigelse. TORM er placeret i det samme marked men har også store skibe på 75.000 og 110.000 TDW, der påvirkes af råolietankernes forhold. Norden har derfor et mere stabilt marked.
Normalt har Norden et stort nybygningsprogram, men i øjeblikket er der kun to nye skibe på vej. Med alt ude på vandet er man klar til at kunne udnytte et muligt opsving i fragtrater og skibspriser.
I stedet har man indgået aftaler om at modtage 20 nye skibe (8 Bulk + 12 Tank) via charteraftaler. Ud over at forny og udvide forretningen giver det mulighed for at sælge sine egne skibe med gevinst.
Aktiens indre værdi (egenkapital pr. aktie) ligger på 146, og der vil blive betalt 2,5 kr. i udbytte. Ved kurs 85 er der efter udbytte en gevaldig discount på 42 pct. P/E kan skønnes til ca. 10 (82,5/8,5).
Nogle investorer anser Norden-aktien for at være sløv i forhold til de store udsving i fragtmarkedet. Men for de rette investorer med en horisont nogle år fremad er stabiliteten i virkeligheden en styrke.
Styrker
Rederiet er dedikeret til søfart i det åbne fragtmarked inden for bulk og produkttank. Moderne skibe med god funktionalitet lastmæssigt giver sammen med købmandskab kommerciel styrke. Strategisk satsning på interessante segmenter af fragtmarkedet og tæt risikostyring er nøglepunkter sammen med et permanent robust kapitalgrundlag.
Svagheder
Strukturen med aktivitet i udvalgte segmenter og skibstyper udgør en binding med afhængighed af positiv markedsudvikling for netop disse dele af fragtmarkedet. Man tilbyder sin kapacitet til kunderne i et marked med hård konkurrence på pris. Man har begrænset mulighed for at yde ekstra god service til kunden og derved opbygge en præference.
Muligheder
Udnyttelse af kompetencer til specielle transportopgaver er en vej til vækst. Det kræver dog tætte kundeforhold og skibe udrustet til at håndtere netop disse opgaver. Langsigtede rammeaftaler med store kunder om transport er en vej til ekspansion. Høj kvalitet på rederiets moderne skibe kan give en fordel omkring lavere brændstofforbrug.
Trusler
Bulk-markedet er aldeles ustabilt. Der kan opstå afbræk med så stor overkapacitet, at indtjeningen presses helt i bund. Det kan så udløse dyk i secondhand priserne på rederiets skibe. Produkttank er normalt mere stabilt, men her indtræffer der også perioder med et minimalt dækningsbidrag. På langt sigt må der forventes systematisk genbrug af materialer i industrivarer og dermed reduceret behov for mineraler (Bulk). Verdens olieforbrug forventes at toppe i årene 2025-27 (Tank).
Læs også: Torm og Norden - hvem vil vinde, og hvem vil tabe?
John Stihøj og Lau Svenssen ejer aktier i Norden.Hver uge bringer vi en fundamental analyse af en aktie i samarbejde med Aktieinfo. Analysen udarbejdes af John Stihøj, som har mangeårig erfaring fra den finansielle sektor, eller Lau Svenssen, kendt fra bl.a. »Millionærklubben« hos Euroinvestor. Lau Svenssen har beskæftiget sig med aktieanalyse siden 1978. Blandt andet tank-aktier var emnet i Millionærklubben den 28. januar.


Det koster 0 kr. - vind luksusophold til 8.000 kroner