Henter kommentarer

Kapitalforvalter: Forestil dig, hvis BMW skal værdiansættes som Tesla


De seneste fem års udvikling på aktiemarkedet siger egentlig det hele. Her er historien:

BMW: 19 pct.

Daimler: 33 pct.

Volkswagen: 76 pct.

Tesla: 1689 pct.

Tysk industris flagskibe har som investering fået bøllebank af el-bilproducenterne. For fem år siden lød det ellers stålsat fra Teslas mest kritiske iagttagere, at det ville ende galt for lige rundt om hjørnet kommer Mercedes (Daimler), BMW og Volkswagen og overhaler Elon Musk inden om. Vi venter stadig.

Men måske er det værd at genbesøge den gamle tese om, at de tyske giganter står foran en større forandring. Især fordi tilstrømningen af kapital mod bæredygtige, grønne aktier i de seneste fem har været så massiv, at man med rimelighed kan drømme meget stort, hvis man forestillede sig, at de sorte bilaktier om få år skal prissættes på aktiemarkedet som grønne, lydløse eldrevne kursraketter.

Det mener i hvert fald den lille uafhængige kapitalforvalter InvesteringsRådgivning, hvor direktør Peter Kubicki fortæller til Euroinvestor, at de netop har øget deres investeringer i de traditionelle bilaktier.

“Vi ved alle sammen godt, at der er store kræfter på spil, og at der kommer enorme forandringer på grund af den grønne omstilling. På aktiemarkedet har det tema kørt længe og selv om grønne aktier lige nu oplever et tilbageslag, så er det stadig en underliggende megatrend på markedet,” siger Peter Kubicki.

I videoen ovenfor ses, hvordan en række bilproducenters markedsværdi har udviklet sig. Grafikken er lavet via Flourish Studio.

“Men man skal stille sig selv det spørgsmål, hvad der vil ske, hvis de mest CO2-udledende industrier holder op med at udlede CO2 i deres produkter? Vi tror der ligger et enormt potentiale i tyske bilaktier og har derfor købt op,” siger Peter Kubicki til Euroinvestor.

Han forklarer, at aktier som BMW, Volkswagen, Porsche og Daimler målt på traditionelle nøgletal som P/E-værdier og lignende (prisen for at få en andel af årets overskud) er meget attraktive. I det seneste år har netop fundamentale nøgletal som P/E-værdi været fuldstændigt ligegyldige og er blevet ignoreret af aktiemarkedet, der i stedet belønner selskaber med vækstpotentiale, frem for virksomhedernes evne til at tjene penge nu og her.

I tyske bilaktier får man det bedste af begge verdener, mener Peter Kubicki.

I takt med, at de “gamle” producenter omlægger produktionen til el-drevne biler, kan helt nye og pengestærke investorer med god samvittighed komme med ombord.

“Vi har set over de senere år, hvordan ETF’er med bæredygtige investeringer er stormet frem. Hele ESG-området har været øverst på dagsordenen hos store professionelle investorer i flere år. Jeg tror vi kommer til at stå i en helt anden situation om få år, hvis de gamle bilproducenter skal prissættes som grønne aktier. Og jeg siger ikke, at BMW skal handles på samme nøgletal som Tesla,” siger han med et grin.

“Mindre kan også gøre det.”

Hvornår et eventuelt skifte fra sorte til grønne mærkater finder sted, afhænger af også om de store leverandører af ETF’er og aktieindeks, mener at tiden er inde. Det er den store ubekendte. Den lille udbyder af tematiske ETF’er, Kraneshares, har allerede indlemmet Daimler og BMW i deres Electric Vehicle & Future Mobility ETF. Og det på trods af, at Tesla er langt foran de tyske producenter.

Til gengæld oplever de tyske bilfabrikker markant vækst i produktionen af batteridrevne køretøjer. VW meldte i januar ud om en tredobling i produktionen af el-biler i 2020. Det svarer til 134.000 fuldt ud elektriske biler - samme år tordnede Tesla afsted med 500.000 elbiler.

Det helt store potentiale ligger imidlertid i, at Volkswagen i alt - inklusive hybrid, diesel og benzinbiler - producerede 5,3 mio. biler over hele verden.

Topchefen fra BMW forventer ligeledes massiv vækst i deres salg af elbiler. Men ud af den samlede produktion vil elbilerne trods alt kun udgøre 20 pct. af det totale salg i 2023.

“Der er masser af forhindringer forude. Hele infrastrukturen er jo heller ikke på plads til en 100 pct. elektrificering af passagerbiler. Der er jo slet ikke ladestandere nok. Men perspektivet i forhold til at betragte bilaktier som grønne i fremtiden er interessant,” mener Peter Kubicki.

“Vi ved alle sammen, at Ørsted og Vestas er grønne aktier. Nu handler det om at finde de selskaber, der i deres nuværende forretningsmodel er sorte, men som kan omstille sig og blive grønne,” siger han.

 

Aktier markeret med blå skrift i denne artikel er hyperlinks, der giver adgang til mere information om de enkelte aktier. Her finder du flere artikler om virksomheden, og vi har samlet en række nøgletal fra de senere års regnskaber, så du hurtigt får et overblik over virksomhedens økonomiske udvikling. Der er også data over afkastet samt kursgrafer på den enkelte aktie i forskellige tidshorisonter.
Hvis du logger dig ind på Euroinvestor, får du også gratis adgang til kurser i realtid i Danmark, Sverige, Finland og Island. Du får også mulighed for at give din egen holdning til kende i form af kommentarer til artikler på de enkelte aktier. I vores værktøj Portfolio kan du oprette din egen portefølje, der automatisk opdateres med udviklingen på aktiemarkedet. På den måde kan du skabe et samlet overblik over din investeringer, selv hvis du anvender flere handelsplatforme.

Læs også: Kommentar: Aktier er varmluftsballoner – cash er gas

Læs også: Kommentar: Truslen fra private og passive investorer