Henter kommentarer

Danske Bank-strateg: Det bliver en kæmpe, kæmpe test


»Det bliver en kæmpe, kæmpe test.«

Sådan lyder vurderingen fra Danske Banks senior investeringsstrateg, Lars Skovgaard Andersen, om regnskaberne fra tre af verdens allerstørste teknologiselskaber. Det sker forud for, at de tre amerikanske mastodonter, Meta Platforms, tidligere Facebook, og Alphabet, moderselskabet bag Google-søgemaskinen, samt e-handelsgiganten Amazon kommer med regnskaber i denne uge.

»Det er især en test af, om Meta og Alphabet har kunnet imødegå, at Apple har begrænset annoncørers mulighed for at målrette reklamer til iPhone-ejere,« udtaler strategen.

Læs også: Nordea: På et tidspunkt vender det – denne periode er en købsmulighed

Med Apple-opdateringen til styresystemet iOS 14 vil det kræve tilladelse fra brugeren, før en app kan indsamle data til målretning af reklamer.

»Når tallene fra Facebook og Alphabet kan blive afgørende, skyldes det, at markedet håber, at teknologigiganterne alligevel kan fremvise gode tal, så der kan komme ro om vækstaktierne,« udtaler Lars Skovgaard Andersen.

Læs også: Nordnet: Det kan ikke forklare, hvorfor dine forsikringsaktier falder i dag

»Vækstaktierne har været under pres, og de tre giganter har også været presset. Hvis de gør det godt, kan de stå over for en ny optur, for de har ikke gjort det særlig prangende,« udtaler han.

Markedet har i stor stil solgt ud af vækstaktierne af frygt for, at den amerikanske centralbank er på vej med rentestigninger.

Renten spiller en rolle for aktierne, når de professionelle analytikere skal vurdere nutidsværdien af et selskabs fremtidige indtjening. Jo højere rente, jo lavere bliver nutidsværdien af den fremtidige indkomst. En højere rente rammer derfor i særlig grad vækstaktierne frem for value-aktierne, fordi vækstaktierne relativt set har en større del af deres indtjening længere ude i fremtiden.

Siden Apple besluttede at tvinge apps til at bede om lov til at spore brugeren, har det kostet Facebook, Twitter og Alphabet-ejede YouTube lidt over 9,85 mia dollar i manglende annonceindtægter, skrev Financial Times i november 2021.

Størstedelen af brugerne svarer nemlig 'nej' til at blive sporet, hvilket har gjort det sværere for annoncørerne at ramme den målgruppe, de går efter.

Apples tiltag blev annonceret i juni 2020.

Alphabet kommer med regnskab 1. februar, Meta Platforms kommer med regnskab 2. februar, mens Amazon kommer med regnskab 3. februar.

Læs også: Jyske Bank forkæler aktionærerne

Læs også: Finanshus holder øje med meme-aktierne