Fire bogstaver dækker over et nøgleordene for at forstå fremtidens vindere. Det drejer sig om ‘data’. Det forklarer en af Danmarks mest anvendte teknologieksperter, Bent Dalager, der kommer fra et af de førende, internationale konsulenthuse i København.
Det er værd at hæfte sig ved, fordi du som langsigtet investor gerne vil sætte dine penge i vinderne fremfor i taberne.
»Virksomheder, der bliver datadrevne, kan bruge data til at tilbyde nye services og til at sprede sig,« udtaler Bent Dalager, der sidder hos KPMG New Tech, i et interview med Euroinvestor.
»Det handler om at sælge en service i stedet for at sælge et produkt. Ved at sælge en service får selskabet fat i data,« udtaler han.
Han har tidligere sat ord på fremtidens vindere hos Euroinvestor, der i en ny artikelserie har zoomet helt ind på tech-giganterne. Fokus ligger på teknologi-selskaberne, der på kort tid har forvandlet vores måde at agere og opleve verden på. Bent Dalager har tidligere forklaret, at et andet nøgleord er 'AI' (læs kunstig intelligens). Det kan du læse mere om her.
Læs også: Han var Danmarks dotcom-guru i 00'erne: Sådan spotter han fremtidens vindere
Data er imidlertid vigtig, fordi det giver indsigt i kunderne og deres præferencer, og det gør, at virksomhederne langt lettere kan udvikle nye, succesfulde services, forklarer han.
»Hvis jeg bare køber en Mercedes, så ved forhandleren ikke mere om mig, når jeg kører ud af butikken. Jeg vender måske tilbage til et værksted eller kommer ind til serviceeftersyn. Men i det øjeblik at hele bilen bliver solgt som en serviceydelse, så er kunden og virksomheden i konstant forbindelse,« udtaler han og fortsætter:
»Som virksomhed har jeg en god grund til hele tiden at være i forbindelse med kunden. Jeg kan som virksomhed komme med gode råd, nye features og tilbyde nye produkter, som har noget med hovedproduktet at gøre - f.eks. hvornår dækkene skal skiftes eller hjælpe med et lavere brændstofforbrug.«
Det gælder ikke kun om at have mange brugere. Det er vigtigt også at vide, hvordan man vil tjene penge på detBent Dalager, partner i KPMG New Tech
Investorer bør ifølge ham se efter selskaber, som formår at omstille sig eller som er baseret på teknologi, som giver dem en fordel.
De virksomheder, som man skal se efter, er dem, som tage det her til sig. Det handler om at skrabe store data til sig, og få brugt det data til at få en relation til kunden og så anvende services til at innovere og komme med nye ydelser. Vinderne er dem, som formår at ændre sig fra produkt til service, og som formår at anvende den nye teknologi til at blive hovedkomponent og blive datadrevne.
Et eksempel er kinesiske MYbank, der er ejet af Ant Group, som er på vej på børsen. MYbank anvender et helt særligt 3-1-0 princip: Det må højest tage 3 minutter at ansøge om et lån, det må tage 1 sekund at tjekke ansøgeren på op mod 1000 forskellige parametre, mens der er 0 mennesker involveret. Det gør det muligt for MYbank at betjene 5 mio erhvervskunder med kun 300 ansatte, fortæller Bent Dalager.

»På den måde kan MyBank med nogle få hundrede ansatte betjene millioner af kunder. Det er, fordi de har brugt kunstig intelligens som noget centralt,« udtaler Bent Dalager og tilføjer:
»Hvis du sammenligner det med en dansk bank, så ser det jo helt anderledes ud.«
Mange af de succesfulde virksomheder, som er virkelig teknologidrevne bruger ifølge ham ikke særlig meget på marketing, vurderer han. Tesla er ifølge ham et godt eksempel på et selskab, der er kendt for. En lignende konklusion finder man om Tesla hos Harward Business Review
»De selskaber bygger på, at de er en teknologivirksomhed, der er på forkant med at anvende teknologien aktivt. Det er nok til, at kunderne sprede budskabet og fortæller om, hvad eksempelvis deres bil kan,« udtaler han.
Herhjemmefra har vi set noget lignende med den mobile betalingsløsning MobilPay, der var så god en løsning, at kunderne i høj grad spredte budskabet, forklarer han. MobilePay er desuden et eksempel på noget, som vandt på, at løsningen ikke var forbeholdt producenten selv - i dette tilfælde Danske Bank. I stedet blev MobilPay-løsningen åbnet, så alle der havde behov for betalinger kunne tilgå løsningen uanset hvilken bank, de havde, påpeger Bent Dalager.
Og hvorfor? Det handler om at få data og skabt en afhængighed, der på sigt kan øge brugen, præciserer Bent Dalager
»Det gælder ikke kun om at have mange brugere. Det er vigtigt også at vide, hvordan man vil tjene penge på det,« understreger Bent Dalager.
Blandt de selskaber, der har taget ny teknologi til sig, fremhæver Bent Dalager delebil-selskabet GreenMobility og Penneo, der står bag software, der gør det lettere at foretage digitale underskrifter.
Bent Dalager har tidligere fremhævet, hvorfor kunstig intelligens bliver afgørende for fremtidens vindere. Det kan du læse mere om her.
Læs også: Det kan være forklaringen på, at verdens mest ventede børsnotering blev bremset
Læs også: Derfor tordnede FAANG-aktierne op
