Henter kommentarer

Ekspert om fremtidens vinder-aktier: Derfor kan kunstig intelligens blive afgørende


Hvis du alene fokuserer på kunderne og bruger den eksisterende teknologi til det, så hænger du fuldstændig fast. Sådan lyder det fra Bent Dalager, der er partner i KPMG New Tech, og formand for erhvervs-digitaliseringsudvalget hos IT-Branchen i et interview med Euroinvestor

»Nogle tror, at det er nok at fokusere på kunden og kundeoplevelsen, men det er ikke nok. Du skal som selskab først og fremmest have et fokus på, hvad den nye teknologi gør muligt og så bruge det til at tilfredsstille kunderne,« udtaler han.

Mange traditionelle selskaber overser nogle ting, der kan blive afgørende i fremtiden. Det ene er kunstig intelligens, mens noget andet er at omstille sin forretning, så den udnytter ny teknologi og kundedata, forklarer Bent Dalager.

Det sidste er noget, som blandt andre et lille dansk selskab har set, og som en af de de store tech-aktier gør, nemlig Microsoft, der dog har stået lidt i skyggen af de såkaldte FAANG-aktier. Både Microsoft og det danske selskab vender vi tilbage til.

Emnet er relevant, fordi det kan være afgørende for, om det selskab, som du har sat dine penge i overlever i fremtiden. Det er også derfor, at Euroinvestor i en ny serie går tættere på fremtidens tech-selskaber og deres forretningsmodeller. Der er nemlig noget, som både selskaberne og investorerne skal forstå, forklarer Bent Dalager

»Dem, der for alvor vinder, er dem, der kan se, at fremtiden er drevet af AI (kunstig intelligens) og brug af ny teknologi,« udtaler han.

Han henviser til, at Henry Ford, der grundlagde bilkæmpen Ford og som opfandt samlebåndet, angiveligt skulle have udtalt:

»Hvis jeg havde spurgt folk, hvad de ville have, havde de bedt mig om at lave en hurtigere hestevogn.«

Læs også: Dansk rigmand: Derfor har jeg taget lån

I stedet for at spørge kunderne brugte Ford den nye teknologi. Vinderne blev som bekendt ikke dem, der lavede hestevogne, men dem som lavede noget nyt, altså biler, pointerer Bent Dalager. Han mener, at vi på samme måde står midt i et teknologiskifte, hvor vi kan bruge kunstig intelligens i virksomhederne.

Det kan være ifølge ham være til at køre eksempelvis kundedialogen, men også de fleste interne arbejdsgange i en virksomhed. Kunstig intelligens kunne eksempelvis tager sig af: hvilken prissætning varerne skal have; hvordan selskabet håndterer betalinger og opkrævninger; og hvordan man håndterer kundeservice, når folk ringer og skriver ind, forklarer han.

Virksomhederne bør derfor spørge sig selv ‘Kan vi sætte kunstig intelligens til at håndtere noget af det, som vi bruger meget tid på, alt det operationelle som skalerer med omsætningen’,mener han. De virksomheder, der formår at anvende ny teknologi er dem, som vinder, forudser han, og peger på velkendte eksempler som  FAANG-selskaber, altså Facebook, Amazon, Apple, Netflix og Google.

Bent Dalager er ikke den eneste, der har den opfattelse, påpeger han med henvisning til en ny bog fra to Harvard-professorer. I bogen ‘Competing in the age of AI’, der blev udgivet tidligere på året, har forfatterne set nærmere på verdens førende virksomheder og hvilke forretningsmodeller, der sandsynligvis bliver vinderne.

Her ses et billede fra situationen hvor Googles supercomputer, AlphaGo, slog en af de dygtige spillere inden for brætspillet 'Go' i 2016. I fem forskellige opgør dystede Lee Se-Dol (i midten på stolen) mod supercomputeren på et hotel i Seoul, hvor computeren vandt 4-1 mod mennesket. Vis mere

De er nået frem til, at 'artificial intelligence' (AI) - altså kunstig intelligens - er så centralt, at vinderne bliver dem, som formår at placere AI som kernen i selskabet og udnytter den til at vokse.

Amazon driver alt via kunstig intelligens, f.eks. prissætning og opstilling af deres websider, forklarer Bent Dalager. Han henviser til en sag, hvor nogle havde lavet en fejl, men det var med Bent Dalagers ord nærmest umuligt for dem at komme til at tale med en person omkring den fejl, som de havde lavet, fordi al interaktion foregik via forskellige former for AI. At Amazon tester og udvikler chat-robotter har selskabet netop fremhævet.

»Et andet eksempel er selskabet AirBnB, der ligesom Amazon formår at tage en traditionel business og gøre det til en tech business. Det er den evne, der gælder for de fleste succesrige virksomheder,« udtaler Bent Dalager.

Læs også: Aktieordbog: Det betyder investerings-begreberne

Det er det, der gælder for de fleste selskaber, der bliver succesrige, altså evnen til at forvandle det fra en produktvirksomhed til at blive en service og datavirksomhed,

Microsoft er et andet eksempel på en virksomhed, der har forstået at omstille sig. Bill Gates ikoniske selskab har tidligere satset på, at licenser til dets softwareprodukter var det bærende, mens man ikke så kunstig intelligens som noget centralt, forklarer Bent Dalager.

Nu er Microsoft vendt rundt, og nu det handler ikke om, hvorvidt man sælger licenser, men i stedet om, at alle selskabers produkter bliver anvendt, så Microsoft kan opsamle data, lyder det fra Bent Dalager. Han henviser til, at sælgerne bliver belønnet for, hvor meget kunderne bruger Microsofts produkter og ikke, om de har solgt licensen. Han fremhæver desuden Microsofts indtog på cloud-området.

Al den information, som Microsoft opsamler, kan selskabet ifølge Bent Dalager bruge til at forbedre eksisterende løsninger samt lave nye. Essensen er, at selskaber griber fat i ny teknologi.

Fra samme serie
- Læs også: Branchen står foran massiv vækst: Aktierne er braget op

- Læs også: Branchen står foran massiv vækst: Her er 2 grunde til at købe aktier her
- Læs også: Han var Danmarks dotcom-guru i 00'erne: Sådan spotter han fremtidens vindere

Der findes nogle store vindere, som gør det her, men der er også nogle mindre spillere, der dukker op på det felt, blandt andre det danske delebils-selskab GreenMobility, forklarer Bent Dalager.

GreenMobility er godt eksempel på et selskab, der gør brug af nye teknologiske løsninger og deleøkonomi (ligesom f.eks. AirBnB), nemlig at du ikke behøver en nøgle for at låse de hvid-grønne dele-elbiler op, men kan gøre det via en app på din telefon, lyder det.

»Nogle hænger fast i den gamle verden, og kan ikke se den mulighed, og pludselig falder brugen af taxaer eller andet som konsekvens af det,« udtaler Bent Dalager.

»Virksomheder, der bliver datadrevne, begynder at bruge data til at opnå indsigt om alt muligt. De kan bruge data til at opnå indsigt om markeder og forretninger, som de slet ikke vidste noget tidligere. Pludselig kan selskaberne bevæge sig fra den ene branche til den anden og den tredje branche og blive en konkurrent i alle brancher, fordi de har enorme datamængder, der giver dem en dyb branche-indsigt. Den indsigt kan de bruge til at sælge og til at interagere med kunder på tværs af brancher,« udtaler Bent Dalager.

Her er Amazon-ansatte ved at sikre, at de rette varer kommer ud til de rette mennesker ved et ehandelsgigantens centre i Boves nær Amiens i Frankrig  29. september 2020. Vis mere

Det gælder både i retail-segmentet og inden for business-to-business-området. Amazon er et godt eksempel på det, mener Bent Dalager, der minder om, at Jeff Bezos internetgigant ikke længere kun sælger bøger, men nu sælger alverdens varer også direkte til virksomheder.

Nogle selskaber har imidlertid sværere ved at omstille sig - og det er her, at man som investor bør træde varsomt, for det kan være konsekvenser for aktiekurserne.

Den traditionelle virksomhed vil slå på, at de har mennesker ansat, der er specialister i netop deres produkt og deres branche og sige ‘Det er det, vi lever af, og så kan det godt være, at vores teknologiske løsninger ikke er så smarte.’ Men det er slet ikke sådan, at teknologiselskaberne ser på det, forklarer Bent Dalager med henvisning til bogen fra de to Harvard-professorer.

Læs også: Lars Tvede om aktier og feriepenge: Derfor bør du være investeret

»Virksomheder med en tech-forretningsmodel vil sige ‘Vi kan godt slå sådan en virksomhed, der tror, at den kan overleve på, at de ansatte ved meget om noget, netop fordi det handler basalt set om data. Vi bruger kunstig intelligens, der kan bearbejde dataen, og så kan vi meget hurtigere blive klogere på et vilkårligt forretningsområde.’ Det er sådan en google-approach til verden,« udtaler Bent Dalager.

Hvis du googler, vil du eksempelvis hurtigt kunne læse op på Slaget ved Hastings eller straks vide ud af, hvilken dansk finansmand, der mener, at value-aktier står over for en større optur.

»Der sidder mange traditionelle virksomheder, der siger ‘Med den viden vi har, behøver vi ikke at være med på den her teknologi-vogn, for folk vil stadig komme til os. Men det vil de ikke, for lige pludselig kan kunderne se, at de kan få en bedre betjening hos nogle helt andre, og de kan se online anmeldelser af det nye firmas udvalg og priser, og se, at de får en bedre service hos det nye selskab, end hvis køber fra den gammeldags forretning. «

For at en virksomhed for alvor kan blive datadreven, gælder det om at gøre forvandle dets produkt til en service og anvende AI på tværs af virksomheden til at tage de operationelle beslutninger, påpeger Bent Dalager.

Læs også: 10 spændende aktier til valueinvestoren

Læs også: Lars Tvede om covid-19-vaccine: Disse aktier vil vinde mest på det