Henter kommentarer

| Opdateret

Branchen står foran massiv vækst: Her er 2 grunde til at købe aktier her


 
Grafikken er lavet via Flourish Studio. Her ses udviklingen i markedsværdien for en række gaming-selskaber. Markedsværdien er omregnet til USD ved valutakurserne d. 25/09-2020.
Vis mere

Der er særligt to grunde til, at det giver mening at orientere sig mod gaming-aktier.

Det fortæller privatinvestor og Millionærklubben-porteføljeforvalter Mads Christiansen til Euroinvestor, der i en ny serie sætter fokus på gaming- og teknologi-selskaberne. Han er selv fokuseret investor inden for gaming, teknologi og new retail.

For det første er der 10 procents omsætningsvækst om året i gaming-branchen som helhed, hvilket i sig selv gør sektoren attraktiv, forklarer Mads Christiansen.

I videoen ovenfor ses udviklingen i markedsværdien for en række gaming-selskaber. Videoen er lavet via Flourish Studios.

»De her selskaber befinder sig i en branche, der vokser 10 pct. om året., og når der om lidt kommer nye konsoller, kommer der ny efterspørgsel på spil, og den øgede presseomtale og fokus på spil vil øge interessen på spil-aktier,« fortæller Mads Christiansen..

Det er også derfor, at der ikke er kommet ret mange nye spil det sidste års tid. Spiludviklerne har forberedt sig på den nye konsol-cyklus. Når konsollerne kommer ud, sker der en masse omsætningsmæssigt. Det bør aktiemarkedet vide og have priset ind i aktiekurserne, men sådan forholder det sig sjældent, vurderer Mads Christiansen.

Det andet argument, for at gaming-aktier er interessante, er den digitale transformation, der finder sted bredt set - og særligt det det, at vi tilbringer mere og mere tid online.

Virksomheder kommer til at kæmpe om forbrugernes opmærksomhed og kunderelationen, og her bliver hele den digitale underholdningsindustri interessant, fordi den netop kan sikre at forbrugernes opmærksomhed, hvilket giver mulighed for at præsentere en reklame eller at sælge det produkt forbrugeren har behov for.

Læs også: Se listen: 39 spændende gaming-aktier

»Spil bliver steder, hvor man opholder sig online, så det vil betyde, at spil kan blive fremtidens shoppingcentre. Når du spiller Fortnite (computerspil, red.), og du kommer ind i byen, kan du måske gå ind i Fortnite-tøjbutikken og virtuelt prøve nye cowboybukser, og hvis du er på Fortnite  og mangler en redbull og en snickers, så kan du bestille det via Fortnite,« udtaler Mads Christiansen og tilføjer:

»Butikker, såvel fysiske, som digitale, vil gradvis forsvinde. Når vi er online vil vi kunne købe alting, der hvor vi er. Den digitale platform, der sælger til os, er den platform vi interagerer med digitalt.«

»Det er min tese for de næste 10-20 år, at kampen om forbrugernes opmærksomhed bliver denne eneste flaskehals i værdikæden for rigtig mange produkter. Mange flaskehalse i værdikæden forsvinder, men en, som altid vil være der, er, hvor opmærksomhed, for den er begrænset af hvor mange vågne timer vi har. Det er f.eks. også derfor, at Amazon gerne vil ind i gaming,« vurderer Mads Christiansen.

Læs også: Gamingbranchen står foran massiv vækst: Aktierne er braget op

Det er dog ikke et bud på fremtiden, som den danske privatinvestor står alene med. Den kinesiske e-handels-titan Alibaba har netop præsenteret sådan et billede på fremtiden på selskabets investordag.

Her ses den forventede udvikling i ehandel, ifølge Alibaba. Der er tale om et slide fra den kinesiske internetgigants investor-præsentation i slutningen af september. Vis mere

»Om man fremtiden bestiller sin kaffe via McDonalds eller Starbucks vil afhænge af hvilket spil man spiller. Hvis Fortnite har en aftale med McDonalds og man spiller Fortnite, bliver det McDonalds kaffe,« forudser Mads Christiansen.

I dag er spil dog først og fremmest et underholdningsprodukt, som indtjener penge som et produkt og ikke som en markedsføringskanal.

Mads Christiansen peger på to virksomheder, der både er stærke inden for gaming og e-commerce, og som derfor er langt fremme med at bruge den opmærksomhed og kunderelation,som spil genererer til at tjene penge på e-handel. Det er den kinesiske internet-titan Tencent og gaming og ehandels-selskabet Sea Ltd fra Singapore. Sidstnævnte er et selskab, som Mads Christiansen tror særligt på - så meget, at Sea-aktien har fået lov til at fylde en betydelig del i hans portefølje.

»Amazon bruger allerede streaming til at sælge T-shirts med via Amazon Prime,« forklarer Mads Christiansen og fortsætter: »De kæmper også for at få en fod inden for gaming, og har bl.a et gratis spil baseret på Ringenes Herre af Tolkien, i produktion.«

»Facebook har en god mulighed for at konkurrere indenfor e-handel med Amazon, netop fordi Facebook i forvejen har forbrugernes opmærksomhed,« forklarer Mads Christiansen.

De store e-handels platforme har altså brug for at have underholdningsprodukter, som tiltrækker forbrugeres digitale tilstedeværelse. Derfor forudser Mads Christiansen at indtjeningen på spil stiger væsentligt udover den indtjening spil skaber direkte fra kunden. Mads Christiansen forventer også at flere at de større spilstudier kan blive købt op af store digitale økosystemer.

Du kan se her, hvilke gaming-aktier han mener, at man kan se nærmere på, hvis man gerne vil eksponere sig mod branchen i '39 spændende gaming-aktier'

Læs også: Gaming-aktien er fløjet i vejret: Det mener analytikerne om aktien

Læs også: 10 spændende aktier til valueinvestoren