I Handelsbanken mærker de for tiden, at aktionærer river defensive aktier ned fra hylderne.
»Det vidner om, at investorerne så småt er begyndt at positionere sig mod en eventuelt kommende recession,« forklarer Michelle Nørgaard, senior aktiestrateg i banken.
Belært af fortiden, vurderer strategen, at vi »nok« ser ind i en recession – en periode med vækstnedgang – i løbet af de næste 17-23 måneder.
Med en mulig nedtur lurende i horisonten er det oplagte spørgsmål: Hvilke aktier skal man så have i porteføljen?
Her er Michelle Nørgaards bud.
Læs også: Pensionsgigant: Det skal du have i porteføljen for at klare en stor nedtur
En af de aktier, der er perfekte under en recession, er DSV, påpeger Michelle Nørgaard.
Strategen vil ikke anbefale transportsektoren generelt under en vækstnedgang, fordi en nedtur betyder et lavere forbrug og dermed færre varer, der skal fragtes. Men DSV er »undtagelsen, der bekræfter reglen,« som Michelle Nørgaard siger det.
»De har en asset light model, som betyder, at de køber deres ydelser af selvstændige vognmænd. De kan hele tiden gå ud og justere deres vognpark efter efterspørgslen, for de ejer ikke flåden. Det er sindssygt smart i forhold til DSV og har også gjort, at de har udmærket sig fuldstændigt fantastisk,« siger Michelle Nørgaard.
DSV hævede i sidste uge indtjeningsforventningerne til året. Det hedder nu 21-23 mia. kr. mod tidligere 18-20 mia.
»Det er virkelig en vinder inden for transportområdet,« mener Michelle Nørgaard.
Man skal bruge medicin uanset om økonomien er forkølet eller ej, og derfor er medicinalsektoren værd at kigge mod i en recession.
I den sammenhæng udpeger Michelle Nørgaard den danske diabeteskæmpe Novo Nordisk.
»Det er værd at fremhæve Novo Nordisk, for der er også en stigende efterspørgsel og stigende antal diabetikere i takt med, at vi bliver rigere generelt,« siger strategen.
Novo Nordisk-aktien handles til knap 800 kr., og selvom det danske eliteindeks, C25, har haft det svært i år, er diabeteskæmpen steget med 12 pct. siden årsskiftet.
En anden sikker havn i nedgangstider er stabilt forbrug. For man skal have toiletpapir, mad og drikke uanset hvad.
I nedgangstider fravælger forbrugerne i høj grad dyre premium produkter, mens billige produkter vinder frem, betoner strategen.
Michelle Nørgaard fremhæver i den sammenhæng Carlsberg, selvom de godt nok forsøger at positionere sig med en række specialøl, så har Carlsberg stadig mange relativt billige øl med bred appel, lyder det.
Læs også: Analytiker om C25-selskab: Et godt sted at søge ly
Læs også: Mærsk taber milliarder på russisk exit

Det koster 0 kr. - vind luksusophold til 8.000 kroner


