Henter kommentarer

FDM kritiserer udbredt parkeringsfidus: Bliver dyrere for bilister


Hos FDM har man bemærket, at parkeringsfidusen er blevet mere og mere udbredt. Og det koster bilisterne dyrt. 

»Man vil næsten altid blive tvunget til at betale for en længere parkering, end man skal bruge,« som det lyder fra chefkonsulent Dennis Lange.

Det handler om den måde, hvorpå man betaler for parkering.

I en pressemeddelelse skriver FDM således, at »på stadig flere pladser betaler man pr. påbegyndt time« – altså i modsætning til kun at skulle betale for den præcise tid, man holder på den pågældende p-plads.

Bilorganisationen har spurgt til tendensen med betaling pr. påbegyndt hele eller halve time hos flere parkeringsapps:

  • EasyPark fortæller om »en mindre stigning« i de seneste tre år.
  • ParkMan fortæller om »en lille stigning«.
  • ParkPark »har ikke indtryk af, at antallet stiger«.

Hos Apcoa, der administrerer parkeringspladser, vurderer man, at det har eksisteret i stort omfang i ti år.

»Nyetablerede p-områder vil ofte have betaling pr. påbegyndt time, halve time eller kvarter. Der kommer løbende nye p-områder til i de fleste byer. Så det må være grunden til, at det kan opfattes som en stigende tendens,« siger direktør Michael Christensen:

»Men på p-områder, der også eksisterede for 10 år siden, vurderer vi ikke, at der har været indført minimumsbetaling i større omfang de seneste tre år.«

Parkeringsselskabet Q-Park melder om uændrede prisstrukturer inden for de seneste tre år.

Hos FDM konkluderer chefkonsulent Dennis Lange:

»Fra bilistens vinkel vil det sjældent være en fordel, at der skal betales parkering pr. påbegyndt time,« siger han:

»Timebetaling er næppe indført med parkantens interesser for øje, men nok nærmere, fordi det kan give en øget indtjening hos pladsejer og parkeringsselskab.«

Artiklen er oprindeligt bragt på BT.