Henter kommentarer

Frygter aktiekollaps er varsel om det, der kommer


Foto: Andreas Rosar
Vis mere

En nedjustering fra et amerikansk medie kan vise sig at være et dystert varsel for amerikansk økonomi.

Det påpeger aktiestrategichef Peter Garnry fra Saxo Bank om det amerikanske sociale medie Snap, der står bag Snapchat.

Investorer frygter i høj grad en recession og holder derfor øje med tegn på stormskyer, der kan blokere for solskinsscenariet på aktiemarkedet. Derfor har Snaps nedjustering mandag sendt chokbølger igennem markedet.

Læs også: Investeringsveteran om billig C25-aktie: 'Den er markant undervurderet'

 

Snap-aktien kollapsede 43 pct, efter selskabet sænkede sine forventninger til den økonomiske udvikling i andet kvartal. Der bliver nu spekuleret i, hvorvidt mediets faldende indtægter er nogle af de stormskyer, som JP Morgans topchef, Jamie Dimon, ser i horisonten for amerikansk økonomi.

»Snaps prognose kan meget vel være et varsel om Dimons 'stormskyer', fordi et fald i annonceforbruget kan være et tegn på, at virksomheder oplever en nedgang i forhold til deres seneste forventninger. Det kan også skyldes, at Snap er den annonceplatform, der giver det laveste afkast på investeringen, hvilket får virksomheder til at fjerne annoncer fra Snaps platform først,« lyder det fra Peter Garnry.

Læs også: Dansk aktie stråler i børsmørket – den ville man nok gerne have haft i porteføljen

 

Den opsigtsvækkende kurslussing er en reaktion på, at Snap nu guider med en omsætning i spændet fra 20 til 25 pct. sammenlignet med sidste år. Markedet havde imidlertid forventet en omsætning på 28 pct.

Derfor blev tallene knyttet sammen med Jamie Dimons kommentar forleden om, at det ikke var givet, at vi stod over for en recession. Det skete i forbindelse med en kommentar om amerikansk økonomi.

»Stærk økonomi, store uvejrsskyer. Jeg kalder dem uvejrsskyer, fordi det er uvejrsskyer. De kan forsvinde,« udtalte Jamie Dimon ifølge Bloomberg News.

Når Snaps tal følges så nøje af markedet, så skyldes det, at investeringer i markedsføring regnes for at være en såkaldt leading indicator for økonomien, da det typisk er her virksomhederne skære ned.

Læs også: Danske Bank: Sådan beskytter du dig mod inflation

 

Læs også: Saxo Bank: Disse aktier er en oplagt købsmulighed - de er historisk billige