Henter kommentarer

Indtjeningen dykker hos DSV


En række nøgletal falder hos den danske transportmastodont DSV.

Det fremgår af C25-selskabets første kvartalsregnskab for 2024, der er blevet offentliggjort onsdag morgen.

Regnskabet er det første, som den nye administrerende direktør Jens Lund står i spidsen for.

Driftsindtjeningen målt på EBIT før særlige poster i første kvartal landede på 3,64 mia. kr, hvilket skal ses i lyset af, at analytikerne havde forventet en indtjening på driften på 3,76 mia. kr., ifølge estimater indsamlet af selskabet selv. I samme periode sidste år lød den på 4,67 mia. kr.

Det er baseret på en omsætning, der er faldet til 38,3 mia. kr. i første kvartal 2024 fra 40,9 mia. kr. i første kvartal 2023. Her havde analytikerne ventet en omsætning på 37,4 mia. kr.

Samlet landede DSV et resultat efter skat på 2,39 mia. kr. i perioden, hvilket rammer under analytikernes forventninger på 2,59 mia. kr. I første kvartal 2023 lå bundlinjen på 3,28 mia. kr. 

I det friske regnskab oplyser DSV også, at de fastholder deres økonomiske forventinger til 2024. De venter en driftsindtjening målt på EBIT før særlige poster på 15,17 mia. kr.

I sammenhæng med regnskabet lancerer DSV også et nyt aktietilbagekøbsprogram på op til 1 mia. kr. Programmet begynder i dag og varer indtil 23. juli i år. 

Aktietilbagekøb betyder, at et selskab bruger penge på at købe dets egne aktier tilbage i markedet. Det er forenklet sagt en måde at sende selskabets indtjening videre til aktionærerne på.

Til regnskabet udtaler topchef Jens Lund: 

»I et normaliserende marked er vi godt i gang med at levere stærke økonomiske resultater i første kvartal af 2024, og jeg er særligt tilfreds med, at vi vinder markedsandele i alle tre divisioner. Vi har også gennemført ledelsesændringerne, organisationen er faldet på plads, og sammen med det nye og erfarne lederteam vil vi koncentrere vores kræfter om at eksekvere vores strategi med særligt fokus på vores kunder.«

Med tre divisioner henviser Jens Lund til Air & Sea, Road og Solutions

DSV holder til i Hedehusene og er kendt for en lang række succesfulde opkøb, som har gjort speditionskæmpen til en af verdens største.

Selskabet er kendt for sin asset light-model, der gør, at DSV kun ejer et fåtal af sine lastbiler og ejendomme selv. I stedet for at brænde inde med tomme lokaler og lastbiler uden fragt, så lejer DSV i stedet tingene af andre.

DSVs aktiekurs tog en tur ned i efteråret, hvor det blev annonceret, at den vellidte topchef Jens Bjørn Andersen skulle vige pladsen til fordel for den tidligere driftsdirektør, Jens H. Lund, der for tre måneder siden over.

Nogenlunde samtidig kom det frem, at DSV havde indgået et storstilet samarbejde med Saudi-Arabien om at indgå i et joint venture for at levere logistikken til opbygningen af en kæmpe, futuristisk by under projektet NEOM.

Investorerne var bekymrede for, om DSV stak hånden ned i en hvepserede ved at samarbejde med Saudi-Arabien, som er berygtet for at have et omtumlet forhold til blandt andet menneskerettigheder.

DSV-aktien er nede med over 14 pct. det seneste år.