Den erfarne investor Lau Svenssen ligger på lur efter Mærsk-aktien. Det gør han på trods af, at den danske rederigigant torsdag fremlagde et ringere resultat i 2023 end i 2022.
Lau Svenssen, som især specialiserer sig i rederiaktier, vil holde øje med Mærsk-aktiens udvikling i den kommende tid.
»Jeg sidder og venter på, at aktien kan falde lidt til, og så skal jeg ud og købe big time«
Den garvede investor udpeger ellers to centrale negative udmeldinger i årsregnskabet for rederigiganten, der tæller blandt de største.
»Mærsk regner jo egentlig med at få en form for underskud næste år. De siger, at indtjeningen (EBIT red.) vil blive -5 til 0 mia. dollar. Det er det mest negative, som der var i årets regnskab.«
Ligeledes fremhæver den garvede investor suspensionen.
»De suspenderer også aktietilbagekøbsprogrammet, som er meget meget stort eller har været meget stort, da det jo er 5. udgave af det. Det har jo kørt i flere år.«
Aktietilbagekøb betyder, at et selskab bruger penge på at købe dets egne aktier tilbage i markedet. Det er forenklet sagt en måde at sende selskabets indtjening videre til aktionærerne på.
Alt er dog ikke negativt i Mærsk regnskab.
»Så er der en hel masse positive ting. Faktisk siger de, at markedsvolumen er begyndt at stige i andet halvår,« fortæller Lau Svenssen.
»Transport er en god indikator på, hvordan økonomien har det, og der siger de, at det faktisk begynder at stige igen, og de regner med i indeværende år, at deres containervolumen vil vokse 2,5 pct. til 4,5. pct. Det betyder, at verdensøkonomien totalt set er på vej et bedre sted hen.
Mærsk skærer også i personalestyrken, så den falder fra 110.000 til under 100.000, og det er Lau Svenssen positiv overfor.
»De trimmer jo omkostningerne, og det er en god ting for balancen.«
Den nylige offentliggørelsen af udskillelsen og børsnoteringen Mærsks datterselskab Svitzer har ikke den store betydning ifølge Lau Svenssen. Han mener, at det blot er for at få et mere rent transportselskab, at Mærsk igangsætter udskillelsen.
Den rederiglade investor vil dog følge med i det nye børsnoterede selskab.
»Det bliver interessant med aktien, for der kommer jo masser af opgave ud på havet med at lave service for eksempelvis vindmøller samt mærkelige ting, der skal bakses op og ned. På det punkt bliver det nok en interessant aktie.«
Du kan læse mere om årsregnskabet fra rederigiganten her.


Få styr på økonomien til efteråret: 10 smarte greb, der kan spare dig tusindvis af kroner