Henter kommentarer

Kapitalforvalter satsede stort på bilaktier - sådan er det gået


Mens kursen i fænomenet Tesla langsomt er dalet i år, er aktierne i tysk industris flagskibe strøget i vejret.

Aktien i BMW er de seneste tre måneder gået frem med næsten 25 pct. og hos Volkswagen, der står bag bilmærkerne Audi, Skoda og Seat er aktien steget mere end 50 pct. i samme periode.

Tager man et kig Daimler, er aktien gået i vejret med mere 150 pct. i løbet af det seneste år og mere end 30 pct. siden årets start.

Netop Daimler er den seneste i rækken af tyske bilproducenter til at lancere endnu en luksuriøs bil, der kører på el. Den nye bil hedder EQS sedan og i en dugfrisk analyse, omtaler Deustche Bank den nye model som en »game changer« og en »Tesla fighter.« Det kan du læse mere om her.

Den tyske storbank er ikke de eneste, der har set potentiale i bilproducenterne, der gennem de sidste par år er gået fra at producere køretøjer, der kører på fossile brændstoffer, til nu at kunne præsentere eldrevne produkter.

Tilbage i efteråret 2020 købte den lille uafhængige kapitalforvalter med navnet InvesteringsRådgivning op i Volkswagen, Daimler og BMW.

»Deustche Banks analyse er en god nyhed, for den understøtter den historie, jeg også har set,« siger direktør i InvesteringsRådgivning Peter Kubicki til Euroinvestor og fortsætter:

Se også: ​Aktieordbog: Det betyder investeringsbegreberne

»Mange af de tyske bilmærker kommer til at sælge lige så mange biler som Tesla i 2021, og kvaliteten er helt i top. Samtidig er hypen knap så høj som i Tesla, hvor jeg har svært ved at regne prisen hjem,« siger Peter Kubicki.

Fra sort til grøn

På et lille halvt år er kapitalforvalterens positioner i de store bilmærker fordoblet, og ifølge Peter Kubicki er de »ikke engang dyre endnu.« Han er sikker på, der er mere at komme efter. De traditionelle sorte bilaktier står over for en kæmpe forandring, der først lige er begyndt.

»Jeg tror kun, det er starten det her. Ørsted og Vestas er en del af den grønne bølge, som nu bliver mere nuanceret, fordi man ikke behøver enten at være sort eller grøn. De fleste har et mål om at reducere deres CO2-udslip, og det er en god historie, at sorte bilaktier kan udvikle sig til at blive grønne,« siger han.

Læs også: Tysk storbank: Ny elbil er en Tesla-killer

Ifølge Financial Times, tredoblede BMW, Daimler og Volkswagen deres salg af elbiler i 2020 i Europa. Tilsammen solgte de tre bilproducenter knap 600.000 elbiler, og overhalede dermed Tesla indenom, skrev Berlingske tilbage i januar.

Næste skridt investeringsmæssigt for kapitalforvalteren er at kigge mod de virksomheder, der fremstiller og sælger ladestandere og andet udstyr, der er nødvendige for den grønne omstilling i køretøjer.

»Når man sælger mange biler, skal der også sælges meget infrastruktur som ladestander og kabler, og det er det næste, der kommer til at bære. I Tyskland alene, har de store tyske elselskaber allerede ordre, der er større end kapaciteten i markedet,« fortæller Peter Kubicki.

Volksvagen har tidligere meldt ud, at de venter, elbiler står for 70 pct. af virksomhedens salg inden 2030. BMW venter at lancere ni nye elbiler inden år 2025 og inden år 2039 er Daimlers mål, at alle nyproducerede Mercedes-biler er »fuldstændig kulstofneutral«.

Læs også: Så mange Nordnet-kunder kastede sig over børsdebutant

Læs også: Amerikansk investeringsbank roser dansk darling