Henter kommentarer

Mærsk om krise: Det kan fortsætte længere endnu


Missiler, angreb og ændrede sejlruter.

Det er svære vilkår, som Mærsk og andre rederier må navigiere i på Det Røde Hav, hvor houthi-oprørerne, der er støttede af Iran, sørger for oprørte vande.

Men krisen kan vare flere måneder endnu. Det vurderer Charles van der Steene, der er chef for Mærsk i Nordamerika, skriver CNBC.

»Desværre ser vi ikke nogen ændring i Det Røde Hav ske på noget tidspunkt i den nærmeste fremtid,« siger van der Steene til mediet.

Læs også: Næstformand i dansk banks bestyrelse køber 73.000 aktier

Mærsk vurderer, at konflikten kan vare helt ind i årets andet eller endda tredje kvartal. Derfor råder rederiet sine kunder til, at de skal tage højde for den længere transporttid, som det tager at sejle syd om Afrika.

Houthi-oprørerne har siden november sidste år angrebet eller truet mindst 46 kommercielle skibe siden, viser tal fra amerikanske forsvarsmyndigheder.

Tre af gangene er det gået ud over skibe med de velkendte Mærsk-bogstaver på siden.

Derfor har Mærsk siden 5. januar valgt at sejle udenom Det Røde Hav, der giver adgang til genvejen Suez-kanalen. Det tilføjer 10 ekstra rejsedage for skibe mellem Shanghai og Rotterdam, skriver The Economist.

Den betændte situation i Det Røde Hav har været med til at sende fragtraterne op, fordi den længere sejltid giver færre tilgængelige skibe, hvilket holder en hånd under raterne. 

Læs også: Bitcoin rammer sit højeste i to år og krydser enorm milepæl

Indekset Freightos Baltic, som holder øje med fragtraterne, viser, at prisen for at sejle med en standard container er skudt i vejret med 146 pct. i mellem 17. december og 17. januar.

Stigningen i fragtraterne har dog ikke fået Mærsk til at se guld og grønne skove. Rederiet landede et underskud på 436 mio. dollar i de sidste tre måneder af 2023.

»Vi har at gøre med en virksomhed, der dybest set ikke tjener penge nu. Det siger de meget klart, og de ved ikke, hvornår forretningen igen kommer til at tjene penge, så hvad skal sådan en størrelse koste?,« sagde Michael West Hybholt, investeringsrådgiver i Regulær Invest, til Børsen i kølvandet på Mærsks regnskab, der udkom i sidste uge.

Du kan høre mere om Mærsk og dets fremtidsudsigter i dette afsnit af Millionærklubben:

Læs også: To danske giganter i kamp om danmarkshistoriens største opkøb: Her er analytikerens bud på vinderen

Læs også: Markedsanalytiker: Det store valgår 2024