Henter kommentarer

Matas leverer stor omsætningsvækst


Matas har torsdag morgen præsenteret et årsregnskab, der byder på stor vækst i omsætningen, hvor særligt onlinesalget voksede.

Årets omsætning blev på 4.164 mio. kroner svarende til en vækst på 12,9 pct. i forhold til året før. En ekstraordinær høj efterspørgsel, som følge af Covid-19 pandemien, påvirkede væksten med omkring 3-4%.

Væksten i Matas’ online salg fortsatte, og den digitale omsætning blev i regnskabsåret fordoblet til 1,1 mia. kroner. Onlinesalget udgjorde 32 pct. af det samlede salg i Q4 og 26 pct. for året som helhed.

De frie pengestrømme blev historisk stærke med 774 mio. kroner mod 111 mio. kroner sidste regnskabsår.

Administrerende direktør i Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg udtaler om regnskabet, at »Krisen har forvandlet Matas til en digital virksomhed med en styrket sundhedsprofil. Det skyldes naturligvis en ekstraordinær efterspørgsel og ændrede indkøbsmønstre, men er også resultatet af den offensive strategi, vi har forfulgt over de seneste tre år«

For regnskabsåret 2021/22 forventer Matas en omsætningsvækst på mellem -2 pct.  til +2 pct., en EBITDA-margin (før særlige poster) på mellem 17 og 18,5 pct., samt investeringer i intervallet 140-160 mio. kroner eksklusive opkøb og et muligt logistikprojekt.

På trods af vækten åbner Matas-aktien med et fald på 2,63 pct. torsdag morgen.

Læs også: Bavarian Nordics omsætning i stor stigning

Læs også: SAS med nyt milliardunderskud