Henter kommentarer

Nu mærker streaming-gigant coronakonsekvenser


Store streaminggiganter er buldret frem under coronanedlukningerne, der har præget hele verden det seneste halvandet års tid.

Men nedlukningerne har også haft en bagside. I hvert fald for Disney, der er en af verdens største mediekoncerner. Selskabet består blandt andet af fysiske butikker og forlystelsesparker, men også af streamingtjenesten Disney+, der kom til Danmark i 2020, men som har eksisteret i USA siden 2019.

De nyeste nedlukninger grundet deltavarianten har nemlig ført til forsinkelser i produktionen af film og serier, skriver Bloomberg, og de forsinkede udgivelser vil formentligt resultere i færre streamingabonnenter i årets sidste kvartal, vurderer Disney selv.

Det fortalte selskabets administrerende direktør, Bob Chapek tidligere på ugen under en Goldman Sachs-konference.

Selv de selskaber, der umiddelbart synes at basere sig på en digital forretningmodel, kan alligevel blive ramt af nedlukninger, og efter Bob Chapeks udtalelser faldt aktien øjeblikkeligt med 4,1 pct.

En smule medvind

Aktien fik dog medvind i går onsdag og steg 1,4 pct., da finanshuset Credit Suisse kaldte nedturen tirsdag for »overgjort«. Samtidig gentog Credit Suisse anbefalingen 'outperfom' og et kursmål på 218 dollar. De ser med andre ord, at aktien kan fare afsted med cirka 25 pct., skriver Sydbank i et notat til deres kunder torsdag morgen.

Disney+ har været Disney-moderselskabets vækstmotor under pandemien, hvor millioner af mennesker har tilbragt størstedelen af deres tid derhjemme.

Her udnyttede selskabet da også muligheden for at udgive film, det ikke var muligt at vise i biografen på grund af nedlukninger. Blandt andet børnefilmen Soul, på dansk Sjæl, der modtog et hav af gode anmeldelser.

I dag har Disney+ mere end 116 millioner abonnenter på global plan.

Kæmpe kundeboom

Også hos streamingtjenesten Netflix har der været godt gang i forretningen under de første coronanedlukninger, hvor der kom hele 16 millioner nye kunder til i løbet af første kvartal 2020, og for hele året lød antallet af nye abonnenter på 37 millioner.

Det er dog ved at stilne af. Netflix-regnskabet for årets andet kvartal afslører, at streaminggiganten i april, maj og juni fik 1,5 millioner nye betalende kunder, mens der i årets første kvartal kom fire millioner nye kunder til.

Netflix har tidligere meldt ud, at de venter en tilgang på 3,5 millioner nye kunder i årets tredje kvartal.

Læs også: Stjerneforvalter udnyttede aktieuro – disse aktier købte hun

Læs også: Pengene og kulturen: Aktiechefen er FCK-fan og bliver nostalgisk over Nik & Jay