Den danske medicinalgigant Novo Nordisk har onsdag offentliggjort nye »gode« fedmedata på sin Wegovy-pille.
Det bemærker investeringsøkonom ved Nordnet, Per Hansen, der mener at de nye data - sammen med en skarpere kommunikation og mere fokuseret forretning på baggrund af en stor fyringsrunde - viser et begyndende comeback for selskabet.
»Novo Nordisk er blevet langt mere offensiv i sin kommunikation de seneste måneder siden Mike Doustdar blev ny CEO. Det er meget fornuftigt, ja nærmest en nødvendighed. Novo Nordisk spiller nu med på internationale regler og er gået i offensiven. Det drejer sig ikke kun om at offentliggøre flere data og studier, men i det hele taget at, at de "skyder brystkassen frem", og tager kampen op med Eli Lillys marketing maskine,« skriver Per Hansen i en kommentar og tilføjer:
»I kombinationen med et mere fokuseret Novo Nordisk, som samtidig er begyndt en trimning af sin struktur, giver det præcis mulighed for det begyndende comeback, som vi har set i aktien de seneste dag.«
Per Hansen bemærker videre, at Novo Nordisk-aktiens amerikanske notering steg med 3,6 pct. i det amerikanske eftermarked onsdag aften. Omregner man det til danske kr. svarer det til en kurs på 380 kr.
Hvis den danske notering skal 'lukke hullet' til det niveau, vil det kræve en stigning på 2,8 pct. torsdag morgen.
Novo Nordisk-aktien er dog stadig nede med 40 pct. i år indtil videre.