Henter kommentarer

| Opdateret

Saxo Bank om kursraket: 'Det her er en øjenåbner'


Tesla-aktien er steget til himmels.

I løbet af de sidste 12 måneder er elbil-aktien oppe med mere end 775 pct. Men der gemmer sig en øjenåbner, hvis man ser nærmere på tallene for salget af nye elbiler i Nordamerika, Europa og Kina. Det forklarer bankens aktiestrateg Peter Garnry i en kommentar med henvisning til en artikel om batteristandarder i Bloomberg.

Her fremhæves det blandt andet, at Tyskland og Frankrig, der huser velkendte brands som Volkswagen, Daimler, BMWRenault og Peugeot, arbejder på at udvikle den europæiske elbil-batteriindustri.

»Det (tallene, red.) har fået os til at ændre vores syn på, hvorvidt europæiske bilproducenter kan indhente Tesla og blive en trussel for Tesla,« forklarer han.

I videoen ovenfor ses, hvordan en række bilproducenters markedsværdi pro anno har udviklet sig. Grafikken er lavet via Flourish Studio.

Tallene rokker ved to særlige fortællinger om elbilmarkedet. Det ene er ifølge aktiestrategen, at Kina er frontløberen på elbilmarkedet, mens det andet er, at Tesla står til at blive den førende elbilproducent på verdensplan.

Læs også: Adgang til verdens vigtigste indeks kan sende milliarder ind i Tesla

Men det er i Europa, at der bliver solgt flest nye elbiler i forhold til salget af traditionelle personbiler. Tallet er faktisk dobbelt så stort som i Kina, fremhæver aktiestrategen. Til sammenligning udgjorde antallet af elbiler 10 pct. af bilsalget i Europa i første kvartal i 2020, mens det i Kina kun udgjorde 5 pct.

Samtidig faldt andelen af nye elbil, der blev solgt i Nordamerika i andet kvartal, påpeger Peter Garnry.

»Ser man på forbrugermarkeder historisk set, så har globale, dominerende spillere altid fået deres styrke fra store hjemmemarkeder. Men i forhold til Tesla, så har hjemmemarkedet ikke taget fart (i forhold til at overgå til elbiler, red.),« forklarer Peter Garnry og fortsætter:

»Vi mener, at der ligger en reel trussel i Kina og Europa, hvor Tesla kan ende med at miste lokale forbrugere, fordi de en tendens til at vælge lokale brands. Det er noget, der er værd at overveje, hvis du er Tesla-aktionær,« forklarer Peter Garnry.

Vær med i Euroinvestors julekalender. Svar på dagens spørgsmål og vind præmier hver dag. Tilmeld dig her!

Læs også: Aktien er steget 784 pct. på et år: Nu satser kendt investor på stort kursfald

Læs også: Tesla-topchef sætter ord på fusions-snak