Det er formentlig et spørgsmål om dage, før verden får en ny elbilkonge.
Til gengæld er der ingen tvivl om, at det faktisk vil ske, og dermed bliver den nye tronejer nok nødt til at ændre sin markedsføring.
For derved er der ikke længere tale om det største bilmærke, som man aldrig har hørt om.
B.T. og Euroinvestor samarbejder - derfor findes artiklen også på B.T.
Formentlig allerede i indeværende kvartal, altså inden årsskiftet, er det slut for Tesla med at være kongen af elbilsalget. Tesla har med sin aggressive stil og et forrygende held ved at være klar, da verden var klar, tromlet forrest i elbilrevolutionen og har ligget så langt foran alle andre, at positionen som nummer et ikke har været i fare.
Før nu.
Kun 3.500 biler skiller dem ad
Nu rykker nemlig den kinesiske gigant BYD frem og tager over som det bedstsælgende elbilmærke i verden, skriver nyhedsbureauet Bloomberg. Det bliver et meget symbolsk vendepunkt for elbilsalget og vil yderligere bekræfte, hvordan Kinas elbilproducenter kører i femte gear fremad.
I efterårsmånederne solgte Tesla blot 3.456 biler flere end BYD på verdensplan, og mens Teslas salg gik ned, er BYDs salg gennem hele 2023 steget betydeligt.
BYD, som lancerede sin første plug-in-hybridbil i 2008 efter i årevis at have været en batteriproducent, har også fat herhjemme, men har et forsvindende lille salg i forhold til Tesla, som har haft mange år til at slå sig fast som danskernes foretrukne bilmærke, og nu ikke alene som elbil men overhovedet.
Læs også: Saxo Bank advarer investorer: Du vil blive overrasket
I januar-november 2023, altså 11 af årets 12 måneder, har Tesla solgt 18.264 biler til danskerne, svarende til en markedsandel på 11,9 procent af det samlede salg af nyregistrerede personbiler. Tyske Volkswagen (VW) sidder med 14.524 solgte biler på 9,5 procent af det danske bilmarked med ligeledes tyske Audi som nummer tre med et salg på 12.285 biler og en markedsandel på 8,0 procent.
BYD er kun det 28.-bedstsælgende bilmærke i Danmark med 344 biler og en markedsandel på 0,2 procent – således overgået af andre kinesiske bilmærker som MG (0,9 procent) og Xpeng (0,2 procent). Det viser tal fra De Danske Bilimportører.
Læs også: Zealands topchef om mulige partneraftaler: Vigtigt at de bidrager til fedmeaktiviteterne
Undersøgelse af muligvis ulovlig statsstøtte
BYD har imidlertid bedre fat andre steder og er medvirkende årsag til, at den kinesiske bileksport nu ikke alene har overgået Sydkorea og Tyskland men også Japan.
BYD ventes, når december rinder ud, at nå et samlet bilsalg på 3,13 millioner. Det gør BYD til verdens niendestørste bilproducent overhovedet, og BYD – som er eneste kinesiske bilproducent på den samlede, globale top-10-liste – slår dermed Suzuki-gruppen, som står til et bilsalg på 3,01 millioner styk. Toyota vil med 10,65 millioner solgte biler (benzin-, diesel- og elbiler) være nummer et, fulgt af Volkswagen med 8,80 millioner biler af alle typer.
BYD, som den 57-årige kinesiske milliardær Wang Chuanfu har stiftet, sælger i øjeblikket et par håndfulde bilmodeller, som koster mindre, end hvad Tesla tager for sin billigste Model 3 i Kina.
Læs også: 2024 er et lovende, men risikofyldt investeringsår
Og netop hjemmesalget på et af verdens største bilmarkeder er afgørende for, at BYD nu overhaler Tesla. De lavere priser, som kinesiske elbilproducenter tilbyder i også Europa, har fået EU-Kommissionen til at indlede en undersøgelse af, om der ligger ulovlig kinesisk statsstøtte bag, at priserne kan holdes nede og derigennem er med til at sikre de kinesiske elbilproducenter stadig større markedsandele.
Mange bilkøbere er nemlig fortsat lidt tilbageholdende med at lægge de betydelige summer, som skal investeres i en ny elbil. Elbiler koster generelt mere end benzin- og dieselbiler, hvis tid dog står til at rinde ud om ikke så mange år.
Der er allerede mange steder i Europa sat årstal på, hvornår salget af benzin- og dieselbiler bliver forbudt, og alt peger på, at i årene op til selve forbuddet vil man kunne imødese dyrere benzin og diesel – og længere mellem tankstationerne, der kan levere varen.
Læs også: Missilangreb på containerskibe i Det Røde Hav får SAS' fragtordrer til at stige
Klar til at »smadre de gamle legender«
Wang Chuanfu er helt modsat Elon Musk. Han undgår sociale medier og befinder sig bedst uden for rampelyset. Lige op til at EU satte sin undersøgelse i gang, erklærede han dog, at nu var tiden kommet til, at kinesiske bilmærker skulle »smadre de gamle legender« i bilverdenen.
De velkendte, klassiske bilmærker har nemlig været langsomme til at omstille sig til den nye elbilverden, fordi de er så afhængige af fortsatte indtægter fra benzin- og dieselbilerne. Derfor er de kommet meget sent i gang og har store udviklingsomkostninger for at nå op på det niveau, som Tesla og andre elbilproducenter med flere år på bagen har.
BYD er også storproducent af batterier og var tilbage i begyndelsen af 2000-tallet den første, kinesiske leverandør af litium-ion-batterier til mobilgiganterne Motorola og Nokia. Det amerikanske investeringsikon Warren Buffett skød allerede i 2008 230 millioner dollar i BYD for at sætte sig på ti procent af aktierne. Da hans investeringsselskab, Berkshire Hathaway, i 2022 begyndte at nedbringe sin ejerandel, var de samme aktier nu omkring otte milliarder dollar værd.
Læs også: Ny forvalter i Millionærklubben - sådan vil han få 250.000 kr. til at yngle mest
Læs også: Strateg advarer investorer: I glemmer denne slagside