Henter kommentarer

Danskerne går efter bestemt type varer i supermarkedet


De store prisstigninger har fået danskerne til at ændre sine indkøbsvaner i rekordfart.

Det skriver Finans på baggrund af en analyse udarbejdet af Mckinsey & Company og detailhandles internationale brancheoraganisation EuroCommerce.

Når danskerne nu putter ketchup eller havregryn i indkøbskurven, vælger 52 pct. I stigende grad supermarkedernes egne og typisk billigere mærker, også kalder private label-produkter - og 80 pct. af dem mener, at kvaliteten er lige så god som mærkevarernes.

»De seneste 12 måneder er der sket et stort skred, hvor private label har taget en endnu større markedsandel på bekostning af mærkevarer. Markedet udvider sig lige nu totalt set, men andelen for mærkevarerne bliver mindre,« siger Jean Ladehoff, der er chef for private lavel i Salling Group siger til mediet.

Læs også: Med finte kan 200.000 danskere spare tusindvis af kroner

Læs også: Renterne kryber op: 'Det bliver en spids dyrere at købe bolig'