Henter kommentarer

8 mulige vinder-aktier: Dette overser den dovne hjerne


Vores hjerner forsøger altid at komprimere information. Hvis vi på gaden ser en grå Volvo, så registreres det som en grå Volvo. Vores hjerne har ikke båndbredde til at registrere og behandle alle detaljerne. F.eks.
fælgene, lygterne, dørene, spejlene osv. Det ville give alt for megen information og ville betyde, at vi ikke kan komme frem til en konklusion om, hvad den mest hensigtsmæssige adfærd er de kommende sekunder og minutter.

Vores hjerne har en ’pakke’ af konklusioner om, hvad en Volvo kan og betyder. Så når vi genkender en Volvo ’ved’ vi allerede, hvordan den fungerer, og hvad vi skal gøre. Det gode ved dette er, at vi ikke bruger ret meget energi på at analysere verden omkring os. Udfordringen er, at vi kan have rigtig svært ved at opdage og forstå, når noget har ændret sig.

Her ses udviklingen i markedsværdien for nogle af verdens største tech- og gaming-aktier. Grafikken er lavet via Flourish Studio.

Online groceries er et supergodt eksempel. De fleste som ser på 'online groceries' ser, at det ikke er rentabelt, fordi delivery - altså levering i hjemmet - er for dyrt i forhold til at have varerne i en butik.
Den dovne hjerne kender værdikæden, producent til supermarked, og varerne oppe på hylderne. Der er dårlige marginer, så der er bestemt ikke råd til også at bringe varerne ud. Det, som den dovne hjerne overser i sin hurtige konklusion, er, at supermarkedet ikke er nødvendigt i en delivery-model. Ulemperne i supermarkedet er:

- Dyr husleje, fordi det skal ligge nær kunderne og typisk ud til gaden, med parkeringsmulighed.
- Stort madspild. Jeg læser tal om at op til 40% af varer kasseres.
- Belaster miljø og bymæssig infrastruktur, fordi mange skal køre turen derhen
- Modellen har indregnet at kunderne uden beregning bruger flere timer pr. familie pr. uge på at planlægge indkøb, og at udvælge og hente varerne.

Læs også: Porteføljeforvalter om stigninger: 'Desværre for alle er dette sådan en tid'

Der ligger en sjov pointe i, at det nye  kaldes ’last kilometer delivery’ Hvad er så det, vi har i forvejen? Last kilometer pickup? Hvis man gerne vil forstå det her, skal man tvinge hjernen til at starte forfra:
Vi har nogle varer, som bliver produceret. De skal hjem til forbrugernes hjem. Hvordan gør vi det bedst? Er det den pickup-modellen, eller er det delivery-modellen, hvor varerne sendes fra producent til
automatiserede distributionscentre og derfra direkte til hjemmet, hvorved ovenstående ulemper undgås? Min konklusion er, at delivery-modellen er enormt meget bedre på grund af det ovenstående.

En yderligere kæmpe fordel, er at delivery-modellen kan bruge data til dels at optimere hele værdikæden fra producent til kunden, og dels til at gøre kundeoplevelsen rigtig meget bedre. Jeg har forsøgt at lave et ’billede’ af det her:

Online groceries-app'en ’ved’, hvad vi i familien kan lide at spise, og at Louise har nøddeallergi. Søndag aften planlægger vi ugen. Vi vælger, at appen skal sende os mad til hele ugen, når det er hensigtsmæssigt.
Vi vil gerne have sund mad, og far er på kur, så appen retter menuen til efter dette. Vi vælger, at mandag og torsdag skal være mad til at varme. Tirsdag vil vi gerne have et let mealkit, og onsdag skal være noget mere kompliceret og spændende, vi kan hygge os med at lave sammen. Fredag spiser Louise ikke hjemme, så kan vi få noget med nødder der.

Lørdag skal vi have gæster, og appen hjælper os med at sætte en god gæstemenu sammen. App'en minder os om de ting, vi nok mangler og de ting, der er ved at blive for gamle i køleskabet, eller vi
vælger bare at lade den sende det til os uden at spørge først. Nu er der planlagt sund, varieret mad til hele ugen og samtidig sikret, at vi ikke mangler tandpasta og vaskepulver.
Vi vælger selv, om vi vil have det automatiseret, eller om vi vil detailstyre, hvad vi spiser og køber. Det her vil bedre kvaliteten og variabiliteten af det, vi spiser markant.

Aktier, jeg investerer i indenfor dette segment er:
Delivery Hero
GoodFood Markets
Ocado

Her ses andre eksempler på virksomheder, hvor jeg tror, at den dovne hjerne kan fejlopfatte casen:
Carvana
Tesla
Facebook
Spotify
Netflix

Prøv selv at lave øvelsen med at aflære, hvad en Volvo er og så kigge på aktierne og forstå, hvad de laver og gør anderledes. Undgå at se på dem ud fra det kendskab, du har til den verden, som de er ved at disrupte. Det er tit hjælpsomt at tro på, at der er noget nyt, som kan noget anderledes og at lede efter det.

Du kan læse mere om Mads Christiansens måde at investere på her.

Læs også: Aktieekspert om 5 nye aktier: 'Du får adgang til et aktiv, der ikke har været på børsen før'

Læs også: Glem alt om FAANG-aktier - kinesernes modstykke er sendt helt afsted