”Ad brydsomme veje mod stjernerne” var valgsproget for både skibsreder A.P. Møller og Mærsk McKinney Møller.
Nu er virksomheden ledelsesmæssigt skiftet til en ny fase, hvor familien ikke direkte udfører opgaver i den daglige drift. Indflydelsen foregår via bestyrelsen. Samtidig har der været en årrække med store udfordringer både udefra og indefra. Det skælsættende punkt for problemæraens start var formentlig 2005 med overtagelsen af P&O Nedlloyd.
Finanskrisen i 2008 klarede rederiet sig godt ud af - selv om Danske Bank blev ramt, og her var man jo storaktionær. Frem til 2015 gik det fremad igen takket være olieaktiviteterne, men så knækkede olieprisen sammen, og satsningerne på ekspansive investeringer blev spoleret.
Læs også: Kapitalforvalter: Disse 23 aktier satser vi på
Det nuværende forløb kan regnes fra 2016. Forretningen koncentreres om rutefart med containere, og der skal laves en stor udvidelse af aktiviteterne på land med henblik på at dække slutkundens fulde behov for transport. Man vil æde sig ind i en større del af transportkæden, ja, helst klare det hele. Relaterede services omkring IT, logistik, finansiering og forsikring af varehandel indgår også i forretningen og vil få voksende betydning fremover.
Generelt står Maersk i en stærk position på havet med sine effektive skibe, rutenettet og egne havneterminaler. Udfordringerne består i hård konkurrence fra store rederier og andre former for transportfirmaer, da de lapper ind over hverandres virkefelter. Strategien er at blive: ”The global integrator of container logistics”. Ideen er at klare fragtopgaverne ”All the way”.
Offensiv indsats på land trods corona
2020 er påvirket af stribevis af forstyrrelser på grund af corona-forløbet, men Q3 udviste et stærkt comeback i indtjening efter aktivitetsdykket i Q2 til et lavpunkt. For hele året forventes en nedgang på 4-5 % i antal transporterede containere. Det fysiske vareflow klarer sig langt bedre end byerhverv inden for services og Away From Home tilbud om spisning, underholdning og ferier. Eksporten fra Asien med Kina i spidsen tyder på store julegaver i år - ellers vil der komme et meget stort januarudsalg.
Læs også: Analysehus advarer: Her går selskaberne dyster vinter i møde
Ud over et rebound i mængderne har Maersk haft fordel af prisfald på let brændstof. Året startede ellers med bekymring angående det tvungne skift til svovlfattig fuel, men corona gav en helt ny situation med rigelige forsyninger. Problemet vil dog vende tilbage i 2022, men man har vundet tid. Boom’et i afskibningerne giver kortvarigt et Sælgers marked for rederierne, og Maersk prioriterer servicering af sine stamkunder. Det er en naturlig adfærd, når der er kamp om kapaciteten af tomme containere og pladsen på skibene.
Men rutefart er en branche med permanent pladsoverskud, og det bliver hurtigt tilfældet igen. Den mest positive udvikling drejer sig om udsigt til mindst to år med begrænset tilgang af nybygninger. Ordrebogen på nye skibe svarer til kun 8 pct. af kapaciteten. Alle rederier er kørt økonomisk træt og har mere brug for penge end flere skibe. Maersk foretager også små investeringer – i år 1,5 mia. dollar og samlet for 2021-22 tales om 5 mia. dollar. Guidance for 2020 er et brutto cash flow fra driften (EBITDA) på 8,0-8,5 mia. dollar, så der fremkommer et stort netto cash flow - og af pengene herfra bruger man så 1,5 mia. dollar på opkøb af egne aktier.
Pæn rentabilitet trods turbulens
Samlet giver det grundlag for at estimere et nettoresultat i år på ca. 2,7 mia. dollar (17 mia. kr.). Egenkapitalen er på 28,5 mia. dollar, og det svarer derfor til 9,5 pct. i forrentning. Den flotte præstation må forklares som en kombination af hurtig udnyttelse af fornyet efterspørgsel, prisforhøjelser med accept af lavere markedsandel, fald i bunkersprisen og godt greb om omkostningerne. Der er muligvis også held med i spillet.
Spørgsmålet er, om den overraskende gode resultatudvikling her i andet halvår er starten på den tilsigtede positive udvikling med fremdrift fra omlægningen af strategien? Svaret er ikke let at give, da det er for tidligt at vurdere.
På plussiden tæller den imponerende præstation i en rodet markedssituation, rygvinden fra olieprisfaldet og udsigt til lav tilgang af nye skibe mindst to år frem. På den negative side: Verdensøkonomien holdes kunstigt oppe af lave renter og uhørte budgetunderskud med stærkt stigende statsgæld som konsekvens, Kina og andre nye økonomier vil blive begrænset i deres handelsmæssige ekspansion (social told), den afdæmpede konkurrence mellem rederierne er næppe holdbar og olieprisen tegner til at stige.
Endvidere er Maersk på kollisionskurs i forhold til en vigtig del af sine kunder, nemlig speditører og logistikfirmaer, da rederiet ønsker at klemme dem ud og selv få direkte kontakt til slutkunderne. Evnen til at klare opgaven med ”at gå i land” er nok den største udfordring, da det kræver effektiv styring af et enormt netværk. En anden brudflade kan udvikle sig i relation til e-handelsgiganterne, der vokser i størrelse og betydning, så de skal også håndteres på en klog måde. Del og hersk. Aktien (12.500) handles til P/E(20E) på ca. 14. Indre værdi ligger på 9.200. Umiddelbart betragtet burde 2021 jo kunne udvise en yderligere markant forbedring, idet 1. halvår 2020 var svagt med Q2 som lavpunkt på grund af corona.
Som investor skal man nok se mere overordnet på APM-aktien, da den faktisk er lavt prissat i forhold til markedet som helhed. Mærsk-aktien må anses for at udgøre en kvalitetsmæssig god placeringsmulighed i en tid med negative renter og euforiske tilstande på aktiemarkedet. Folk vil hellere kaste sig ud i drømme-investeringer i digitale firmaer end i en virksomhed som arbejder slidsomt og seriøst alle ugens dage. Det er Syvstjernen jo kendt for blandt søfolk - og uden hård indsats opnår man intet holdbart afkast.
Styrker
Rederiet driver verdens største rutenet med 600 skibe til transport af containere. Markedsandelen er ca. 18 pct. opgjort på produktion. Hertil har man opbygget et net af strategisk velbeliggende havneterminaler (Hubs), der suppleres af regionale og nationale havne ud fra de foreliggende muligheder. På land råder man over salgskontorer, containerdepoter mv. og i varierende omfang udføres transport med lastbiler og tog. Kapaciteten er topmoderne og effektiv. Økonomisk er stillingen stærk.
Svagheder
Der er lave barrierer mod konkurrence, der hurtigt svinger over på prisen og dermed rammes indtjeningen. Unikke tilbud findes ikke, da alt kan efterlignes. Virksomheden er så stor, at kravet til styring er centralt. Den ønskede vækst på land med talrige nye medarbejdere vil øge dette problem.
Muligheder
Maersk har en bastant indre struktur i modsætning til de fleste konkurrenter i rederibranchen. Råstyrken er et adelsmærke men indebærer også en form for ”stivhed”. Organisk vækst er mulig som følge af kundernes stigende krav om pålidelighed for transporter (levering på tid og sted uden skader). Erobring af en stigende del af transportkæden på grundlag af det afgørende led med skibene kan skabe stor vækst (integration af transportarbejdet).
Trusler
Verdensøkonomien bestemmer de overordnede rammer for transportbehovet, herunder handelskrige og mulighed for politisk fremkaldte afbræk mellem forskellige lande. Lav rente og store statsunderskud (Corona-hjælpeprogrammer) kan ikke fortsætte i det uendelige og truer dermed aktivitetsniveauet. Konkurrence er hele tiden et problem. Planen om at overtage speditørernes funktion som mellemled kan føre til konfrontationer med dem, hvorved de som modtræk kan skifte
væk fra Maersk’s rutetilbud. Andre rederier vil dermed blive styrket.
Du kan se Mærsk-aktiens kursudvikling og flere oplysninger om Mærsk her.
Lau Svenssen ejer aktier i A.P. Møller - Mærsk
Læs også: Ugens aktie: Ambu – spændende fremtid, men er forventningerne for høje?
Læs også: André Thormann: Er aktiemarkedet lige så repræsentativt for økonomien, som det har været?
Novo-aktien klarer sig dårligst

Få styr på økonomien til efteråret: 10 smarte greb, der kan spare dig tusindvis af kroner
