Henter kommentarer

Apple-tvang koster hos techselskaber


En beslutning hos et af verdens allerstørste selskaber sender rystelser ned igennem rækkerne.

Apples beslutning om at tvinge apps til at bede om tilladelse til at spore brugerne har kostet Facebook, Twitter og Alphabet-ejede Youtube lidt over 9,85 mia dollar i manglende annonceindtægter.

Det skriver Berlingske på baggrund af finansavisen Financial Times.

Læs også: Dansk aktie er blevet savet over: 'Jeg var nødt til at købe den'

Det er langt de fleste, der har sagt nej til at blive sporet, og dermed har annoncørerne sværere ved at kunne ramme den målgruppe, de går efter.

Over for finansmediet anslår annoncefirmaet Lotame, at Facebook, Youtube, Twitter og Snap tilsammen har mistet 12 pct. af deres indtægter i tredje og fjerde kvartal i år - altså svarende til 9,85 mia. dollar.

Læs også: Storbank advarer investorer: Det er kun et spørgsmål om tid

Læs også: Skabere bag kollapset 'Squid Game'-krypto stikker af med millioner