Henter kommentarer

Forventer ikke C25-gigant skovler penge ind i år


Aktionærerne i rederigiganten A. P. Møller-Mærsk skal forvente en helt anden indtjening i 2023 end tidligere, lyder det.

»Mærsk kommer ikke til at skovle penge ind på samme måde, som vi har set de sidste år. Mindre kan bestemt også gøre det,« lyder det fra Lars Hytting, der er chef for aktiehandlen hos Artha Kapitalforvaltning.

Lars Hytting har løbende fulgt med i, hvordan fragtraterne er faldet. Fragtraterne giver et fingerpeg om, hvor mange penge eksempelvis Mærsk får for at fragte varer for kunderne. Jo højere fragtrater, jo flere penge får Mærsk.

Læs også: Kapitalforvalter sælger ud af 'fantastisk' C25-gigant: 'Værdiansættelsen er ikke længere attraktiv'

De faldende fragtrater fortæller derfor også en anden historie. De kan blandt andet ses i det toneangivende, kinesiske cointainerindeks – Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) – der følger spotprisen på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer rundt omkring i verden.

Fredagens fragtrateopgørelse bød på et nyt fald, ifølge Jyske Bank. Denne gang lød faldet på 4,2 pct. Fragtraterne er med andre ord faldet 30 uger i streg. Containerindekset ligger i skrivende stund omkring 79 pct. lavere end samme periode sidste år.

Læs også: Forbereder investorer: Dansk folkeaktie kan ryge 40 pct. ned

Lars Hytting står derfor ikke alene med synspunktet om, at Mærsk-aktionærerne skal forvente lavere indtjening i 2023. Den vurdering deler blandt andre Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen.

»Det rekordregnskab, Mærsk kommer til at levere i 2022, det kommer de ikke til at gentage sig,« siger Jacob Pedersen.

Det kan du læse mere om her.