Henter kommentarer

Impero-topchef: Det fokuserer vi på nu


Det kan blive dyrt, hvis en virksomhed ikke overholder reglerne.

Det har været en fordel for den danske vækstvirksomhed Impero, fortæller Rikke Skov. Hun står i spidsen for det danske First North-selskab Impero, der har specialiseret sig i at  hjælpe sine kunder med at have styr på risici og interne kontrolinstanser.

Vi taler om et SaaS-selskab (software as a service), der har udviklet en platform, der gør det lettere at overholde love og regler. Det handler om compliance, der dækker over, at en virksomhed overholder diverse regler – tænk GDPR, skat CSR – og kan dokumentere det.

Impero er for nylig blevet børsnoteret for at skaffe kapital til dets videre vækstrejse, der i første omgang handler om at komme bredere ud i Tyskland, Østrig og Schweiz.

Læs også: Kommentar: Software-as-a-Service hitter på First North

Hvad har du haft fokus på siden børsnoteringen?
»Kunder og vores fantastiske organisation, som i hele processen op til noteringen har arbejdet virkelig hårdt med både at levere i hverdagen, og på alt det arbejde, der har været frem til noteringen,« udtaler Rikke Skov.

Imperos service omfatter blandt andet, at Impero hjælper kunderne med at sikre, at de overholder et givent lands regler.

Hvordan gør I det?
»Store selskaber med datterselskaber verden rundt lever med meget høj grad af kompleksistet. Ved hjælp af vores platform sikerer de, at de følger såvel globale som lokale regelsæt og kan dokumenterer det. De konkrete aktiviteter designes typisk i samarbejde med vores partnere, som er de store revisions- og rådgivningshuse,« fortæller Rikke Skov.

Læs også: Kapitalforvalter jagter aktiejuveler – 7 aktier de satser på

»Det gælder om at gøre det nemt og overskueligt for en virksomhed at blive compliant,« fortæller Rikke Skov og tilføjer:

»Apple forstod at udvikle en telefon, der var virkelig intuitivt og let at gå til. Det samme har vi forsøgt, da vi skulle udvikle vores software, fordi det er så vigtigt for, hvordan det går produktet, og for at man får det brugt.«

Selskabet har flere end 90 kunder i porteføljen – heriblandt flere store udenlandske giganter som den tyske bilkæmpe Volkswagen, industrigiganten Siemens og mælkemastodonten Arla. Impero har allieret sig med blandt andre konsulenthuset KPMG, der er med til at sparke døren ind hos de enkelte virksomheder, og som hjælper virksomhederne med at definere deres compliance-aktiviteter.

Efter tegningsperioden blev afsluttet tirsdag kl. 23.59, kan Impero offentliggøre, at virksomheden har modtaget tegningsordrer for i alt 169,6 mio. kr. - 324 pct. højere end de 40 millioner Impero søgte i det samlede udbud. Her er de udbudte aktier i den offentlige tegningsperiode blevet overtegnet med 807 pct., oplyer Impero i en meddelelse. Vis mere

»Vi begynder typisk med at tilbyde en service til en bestemt afdeling, eller inden for et bestemt område, men målet er selvfølgelig at få bedre og bedre fat i den enkelte virksomhed. Alene sidste år udgjorde væksten fra eksisterede kunder – såkaldt uplift – 25 pct. af den totale vækst på 68 pct.,« fortæller Rikke Skov.

Hun fremhæver, at Impero er blevet certificeret, så selskabet må levere tjenester til eksempelvis den tyske bilindustri. Det betyder lidt forenklet, at Impero har fået lov til at håndtere visse former for data.

Da Impero skulle have adgang til Volkswagen, betød det blandt andet, at Imperos arbejdsprocesser og behandling af data blev gransket nøje, fortæller Rikke Skov.

»Volkswagen ville for eksempel vide, hvor mange ansatte vi var. Jeg svarede, at vi var 14, hvorefter de ville vide, hvor ‘resten’ sad, og der må jeg jo så gentage, at vi kun var 14,« fortæller hun.

Hun henviser til, at Impero har formået at automatisere flere af sine tjenester, hvilket gør det muligt at løfte det, der umiddelbart fremstår som tunge opgaver.

Hvad er næste skridt herfra?
»I dag er vi 25 medarbejdere. Vi har siden årsskiftet etableret os med lokalt salg i Tyskland, som arbejdet tæt sammen med vores partner. Kort fortalt er opgaven at levere på den plan, som vi har lagt frem i forbindelse med børsnoteringen. Det betyder i praksis, at vi parallelt skal udvide vores organisation og holde trykket i markedet, mens vi fastholder det meget høje serviceniveau, vi er kendt for. Det er bare med at holde arbejdshandskerne på,« udtaler Rikke Skov.

Læs også: 5 ting aktieanalytikeren holder øje med

Læs også: Aktieordbog: Det dækker investeringsbegreberne over