Henter kommentarer

Kendt tech-investor om bombede aktier: Dem har jeg samlet op i


En række vækstaktier er blevet ramt af den perfekte storm, men de har nået et lavpunkt.

Det vurderer den kendte tech-investor Mads Christiansen, der er fondschef hos kapitalforvalteren NewDeal Invest. Han har derfor valgt at købe op i flere af de bombede aktier. Vi taler om de såkaldte meal kit-aktier, dvs. selskaber, der har specialiseret sig i at levere fødevare og måltidskasser hjem til forbrugere, så man slipper for turen frem og tilbage til supermarkedet og den lange kø, når man endelig får alle varerne op til kassen.

»Jeg tror, at aktierne befinder sig i et lavpunkt nu. Derfor har jeg købt op i tyske HelloFresh Group, australske Marley Spoon og canadiske GoodFood Markets,« udtaler Mads Christiansen, der fokuserer på selskaber, som han mener har potentialet til at disrupte deres respektive brancher.

Læs også: Dansk milliardforvalter: 'Det her er den mest undervurderede danske aktie'

»Min tese har været, at tredje kvartal ville være lavpunktet. I vinterhalvåret vil virksomhederne tjene flere penge, mens andet kvartal vil se anderledes ud, fordi selskaberne ikke skulle måles op mod nogle måneder, hvor coronakrisen virkelig rasede,« udtaler fondschefen.

Meal kit-selskaberne presses af, at de på samme tid i 2020 stadig nød godt af corona-nedlukningerne. Det sikrede selskaberne ekstra rygvind blandt forbrugerne, men med genåbningen af økonomierne i 2021, er flere kunder vendt tilbage til supermarkederne. Meal kit-selskaberne har desuden haft sværere ved at finde ufaglært arbejdskraft, ligesom de har været udfordret af inflationspres på indkøbspriserne, forklarer Mads Christiansen. De ting er med til at udgøre den perfekte storm, mener han.

Læs også: Disse fradrag er ekstra attraktive i år - og der er kun få uger tilbage til at udnytte det

»Samtidig har måltidskasse-selskaberne på denne tid af året mange udgifter til at få kunderne over på deres platform. Der var ikke samme behov for markedsføring  i 2020, fordi der fyldte coronakrisen mere,« forklarer Mads Christiansen, der uddyber:

»De begynder at bruge mange penge på markedsføring i tredje kvartal, fordi de kunder, som selskaberne får ind, har man hele vinteren,« fortæller Mads Christiansen.

»Sidste års tredje kvartal sikrede selskaberne den perfekte medvind, fordi de med coronakrisen fik udnyttet deres værdikæde optimalt,« udtaler han.

»Den, der har det største potentiale, er helt klart GoodFood Markets.« vurderer Mads Christaiansen om det canadiske selskab, der har kastet sig over 'quick commerce', hvor det handler om at levere mad hjem til kunderne inden for kort tid.

»Lige nu tror markedet ikke på, at quick commerce lykkes for GoodFood Markets, men hvis det lykkes, kan det blive et festfyrværkeri for aktien,« udtaler Mads Christiansen.

Noget sværere ser det ud for australske Marley Spoon, der er noteret på det australske aktiemarked. Selskabet har mange australske investorer, der vægter overskud på bundlinjen højt. Det gør, at Marley Spoon er nødt til at skrue ned for væksten, forklarer Mads Christiansen. Han ser HelloFresh som en vinder på feltet, men understreger, at der er plads til flere aktører.

Det kan du høre mere om i Millionærklubben-podcasten 'Tech-cyklen kører' fra  tirsdag 30. november 2021.

Vær med i Euroinvestors julekonkurrence. Svar på dagens spørgsmål og dyst med om forskellige præmier. Tilmeld dig her!

Du kan prøve kræfter på aktiemarkedet uden at investere for rigtige penge ved at bruge Euroinvestors porteføljeværktøj gratis. Du logger ind på Euroinvestor i menuen øverst til højre på sitet. Du kan også klikke videre på de enkelte aktier i artiklerne og få mere information om virksomhedernes afkast, forretningsmodel samt en række nøgletal.

Læs også: C25-topchef og børnene har købt aktier for en formue

Læs også: Bavarian Nordic-analytiker: Det kan få kolossal betydning - burde sende aktien op