Henter kommentarer

Porteføljeforvalter: 'Det er på denne parameter, at DSV for alvor scorer højt'


Compounder-aktier er værd at have i porteføljen. Sådan lyder det fra Johannes Møller, der er partner og porteføljeforvalter hos  MW Compounders. En compounder-aktie dækker over, at selskabet bag kan levere holdbar og langsigtet vækst.

»Den slags aktier vil alt andet lige give et godt afkast år efter år,« forklarer Johannes Møller.

Sådan en aktie ser han i den danske transportgigant DSV.

DSV har siden sin grundlæggelse i 13. juli 1976 bredt sig, så selskabet har egne lokationer i mere end 80 lande, hvorfra det udbyder forskellige transport- og logistikløsninger. Transportgiganten har en asset light-forretning, hvor selskabet ikke selv ejer dets aktiver. DSV har underleverandører, som kommer med skibe, fly eller lastbiler, som DSV hyrer, når DSV har en kunde, som skal have flyttet noget. Og det er en helt fantastisk forretningsmodel, forklarer Johannes Møller.

»DSV har meget få faste omkostninger. De fleste af omkostningerne er variable. De kan nærmest drive deres forretning uden at binde noget kapital i den, og derfor har de også et rigtig godt afkast på den investerede kapital,« udtaler Johannes Møller.

Det interessante ved at have et godt afkast på den investerede kapital (ROIC) er, at når selskabet vokser, så kan det lade sig gøre uden binde mere kapital i forretningen.

Læs også: GreenMobility-stifter: 'Jeg måtte tage en dyb indånding'

Til sammenligning er et rederi - lidt forenklet sagt - nødt til købe et nyt skib for at vokse, en produktionsvirksomhed er nødt til at investere i en ny fabrik, mens et ejendomsselskab er nødt til at investere i en ny bygning for at vokse, forklarer porteføljeforvalteren.

For mange selskaber er vækst noget, der er forbundet med store investeringer. Den likviditet - de pengestrømme - som forretningen skaber, får aktionærerne ikke at se, fordi, fordi cashflowet hele tiden bliver ledt over i nye investeringer for, at selskabet kan vokse.

»DSV kan imidlertid vokse samtidig med, at aktionærerne kan få adgang til hele cashflowet. Det gør, at DSV på et normalt år kan udbetale hele overskuddet til aktionærerne i stedet for at binde kapital i tunge vækstinvesteringer. De gange, hvor DSV har valgt at lave opkøb, har selskabet et rigtig godt cashflow til at betale af på gælden,« udtaler Johannes Møller.

Læs også: Aktie-direktør om sit seneste aktiekøb: 'Et selskab, som jeg virkelig gerne vil eje'

Det er én ting, der gør, at DSV er et interessant selskab, men det er ikke den eneste, forklarer Johannes Møller. Det andet er, at det, som ledelsen i DSV har præsteret igennem dets opkøb.

Når selskabet har overtaget andre ekspeditionsforretninger med lavere marginer, har DSV formået at sænke omkostningerne hos det andet selskab, så selskabets marginer bliver løft op på DSV's niveau.

»DSV er flere gange lykkes med at købe noget, der var en dårlig forretning til en pris, der var middelmådig, og så gøre det til en god forretning,« udtaler Johannes Møller.

Johannes Møller ser derfor en såkaldt compunder i DSV, dvs. et selskab, som takket være en gentagen årlig
vækst kan udnytte rentes rente-effekten.

»Det attraktive ved at finde selskaber med en god, underliggende 'compounding' er, at du som aktionær ikke er nær så afhængig af, om aktiemarkedet stiger eller falder, fordi selskabet vokser år for år, og det øger indtjeningen år for år. Om der kommer et dårligt år på markedet er ikke så afgørende, fordi indtjeningen stiger, og det vil på et tidspunkt blive afspejlet i aktiekursen,« udtaler han.

Han opstiller tre kriterier for, at et selskab kan 'compounde' værdi over tid. Det første er organisk vækst, hvilket handler om, hvor meget virksomheder kan udvide forretningen uden at foretage opkøb eller uden at få tilført penge udefra.

Du kan se nøgletal og kursudvikling ved at klikke på selskabsnavnet DSV

»På denne parameter scorer DSV kun middel, idet væksten primært er kommet fra opkøb,« forklarer han.

Det andet parameter er en høj ROIC, som står for return on invested capital. Det er et mål for, hvor godt et afkast selskabet har generet målt ud fra den investerede kapital.

»DSV har på den organiske forretning en ROIC på over 100 pct., da selskabet ikke binder nogen kapital af betydning i sin forretning,« udtaler Johannes Møller.

Den tredje parameter er kapitalallokering.

»Det er på denne parameter, at DSV for alvor scorer højt, idet selskabet både har sendt meget kapital tilbage til aktionærerne og lavet mange opkøb, som har været værdiskabende, idet indtjeningen er blevet løftet markant i de tilkøbte aktiviteter,« udtaler han.

Det har betydet, at afkastet på opkøbene er blevet flot, påpeger Johannes Møller.

Med overtagelsen af schweiziske Panalpina i 2019 er DSV blevet verdens fjerdestørste globale speditionsselskab.

Du kan se nøgletal og kursudviklingen for DSV her, og læse mere om compounding her.

Læs også: Biotekanalytiker om Orphazyme: 'Det er en betydelig upside'

Læs også: Se listen: 25 tech-aktier med stort vækstpotentiale