Henter kommentarer

GreenMobility-stifter: 'Jeg måtte tage en dyb indånding'

GreenMobility driver hundrevis af dele-elbiler i en række større byer.
GreenMobility driver hundrevis af dele-elbiler i en række større byer. Foto: GreenMobility
Vis mere

Da coronakrisen ramte, kollapsede omsætningen for det danske delebilsselskab GreenMobility.

Men det skulle vise sig, at selskabet med elbilerne i hvidt og grønt kom styrket ud af coronakrisen. Det fortæller selskabets bestyrelsesformand og stifter, Henrik Isaksen.

»Vi opdagede, at vi kunne drive vores forretning på en lang mere effektiv måde,« udtaler Henrik Isaksen.

For da coronanedlukningen rullede henover verden, viste der sig en række muligheder, som man hos GreenMobility forstod at holde fast i.

Målet er derfor stadig det samme: At have en flåde på ca. 4.000 dele-biler og at være placeret i 15 byer i 2021. Til sammenligning har GreenMobility i dag ca. 700 elbiler - alle elbiler af mærket Renault Zoe - mens selskabet er i København, Århus, Gøteborg, Malmø og på vej ind i Antwerpen, Gent og Brussel samt Helsinki.

Den 11. marts virkede det dog som en lang og tung rejse, husker Henrik Isaaksen.

Klik på linket i selskabsnavnet og se kursudviklingen og flere nøgletal

Via en app kan han følge den daglige udvikling i selskabet, og det var også fra mobilen, at Henrik Isaksen så, at omsætningen var styrtdykket til indeks 8.

Den 10. marts - dagen forinden - havde GreenMobility ellers ligget i indeks 100. GreenMobility var med andre ord på rette kurs for at nå de mål, som man havde stillet investorerne i udsigt, da elbilselskabet blev børsnoteret i 2017.

»Jeg tog lige en dyb indånd, da jeg så tallet, altså at vi lå på indeks 8,« udtaler Henrik Isaksen.

Læs også: Se listen: 49 spændende grønne aktier

Den 11. marts var selskabet - ligesom mange andre selskaber - dog først på vej ind i nogle svære uger, hvor ledelsen eksempelvis var tvunget til at hjemsende medarbejdere og holde daglige krisemøder, hvor man forsøgte at finde en vej ud af krisen.

Vi lå omkring indeks 8 i flere dage, fortæller Henrik Isaksen.

Det var ikke til at vide dengang, men den 20. marts skulle vise sig at være en særlig dag. Det var her det vendte, fortæller Henrik Isaksen. Siden da begyndte kunderne lidt efter lidt at vende tilbage.

På et tidspunkt virkede det til, at vores kunder fik nok af nedlukning, forklarer han.

»Vi har oplevet, at folk har været glad for vores produkt, fordi man ikke var så trygge ved at bruge offentlig transport og taxaer,« udtaler han.

Da samfundet var på vej tilbage til normalen, blev man hos GreenMobility opmærksom på særligt to steder, man kunne effektivisere. For den gradvise genåbning afslørerede, at selskabet kunne drives med færre kræfter. Derfor opsagde man halvdelen af de ansatte i kundeservice samt halvdelen af de ansatte, der flytter rundt på de hvid-grønne elbiler, så de holder de mest optimale steder.

»Da omsætningen begyndte at komme igen, kunne vi se, at vi kunne drive vores forretning på en væsentlig mere effektiv måde. Det har været en øjenåbner,« udtaler han.

Samtidig har effekten af en række software-løsninger vist sig i andre dele af selskabet, så GreenMobility har opnået betydelige reduktioner i driftsomkostningerne. Oveni det så er omsætningen voksede i det knap 80-mand store selskab.

»Nu er vi på indeks 130, når vi ser på vores omsætning. Vi har altså fået flere kunder efter krisen,« fortæller Henrik Isaksen.

Men coronakrisen har ikke kun været en 'gave' for selskabet.

Nedlukningen har betydet, at selskabet ikke når den omsætning, som man havde drømt om i 2020.

»Det har været særligt frusterende, at vi har været tvunget til at udsætte vores internationale implementering. Vi når ud i de byer, som vi havde tænkt for 2020, men vi skulle allerede have været i gang i nogle af byerne. Her kommer vi først i gang i oktober. Det skyldes eksempelvis, at vi ikke har kunnet rejse internationalt,« forklarer Henrik Isaksen.

Nedlukningen i resten af Europa har samtidig udfordret GreenMobility på, om selskabet kan få leveret alle de biler, som GreenMobility havde regnet med i 2020.

»Det har været frustrerende, at bilfabrikkerne ikke har kunnet levere de biler, som vi havde håbet på, til de tidspunkter, som vi havde planlagt,« fortæller han.

Lige nu ser det dog lovende ud, vurderer Henrik Isaksen, som samtidig mener, at stormskyerne stort set er forsvundet.

»Vi har aldrig oplevet så stor en efterspørgsel på GreenMobilitys produkter som nu. Det er nok, fordi rigtig mange byer i Europa rigtig gerne vil være med på den grønne klimabølge,« udtaler Henrik Isaksen.

»Covid-19 har været skidt og godt. Skidt, fordi vi har måtte rykke vores implementering internationalt, mens krisen har været en god ting, fordi vi har fået set på, hvordan vi kunne drive vores forretning på en helt ny og mere effektiv måde,« udtaler han.

Hos GreenMobility fokuserer man i disse måneder særligt på at etablere sig på markedet i Finland, Tyskland og Belgien.