Henter kommentarer

Rygterne svirrer om dansk aktiedarling: 'Det er en mulighed, som nok kun opstår hvert 20. år'


Rygterne svirrer om et af Danmarks allermest populære selskaber.

Der spekuleres i, om den danske transport- og logistikgigant DSV Panalpina er på vej til at købe Deutsche Bahns logistikdivision DB Schenker på baggrund af en artikel i Tyske Manager Magazin. DB Schenker har ligesom DSV Panalpina speditions-aktiviteter inden for vej, sø og luft.

»DSV har brugt mange år på at opnå at blive en af verdens tre største speditionsvirksomhed. Nu har de mulighed for at blive væsentlig større end nummer et på listen, DHL. Jeg tror, at de kigger på det, for det er en unik mulighed.« vurderer porteføljeforvalter Johannes Møller fra investeringsforeningen MW Compounders. Her fokuserer man på såkaldte compounder-aktie, som dækker over, at selskabet bag kan levere holdbar og langsigtet vækst.

Læs også: Finanshus: Stort DSV opkøb vil være positivt

DSV Panalpina er en af de aktier, som MW Compounders har på watchlisten, og derfor har Johannes Møller fulgt DSV's opsigtsvækkende opkøbsrejse. DSV har senest kastet sig ud i et opkøb af Agilitys logistikdivision. Det tidligere opkøb taler dog imod, at DSV Panalpina vil kaste sig ud i et opkøb af DB Schenker, forklarer porteføljeforvalteren.

Læs også: 3 aktier til langsigtede investorer: 'De buldrer frem'

»Normalt ville de integrere deres andre opkøb først, men det er en mulighed, som nok kun opstår hvert 20. år, så er de nødt til at se på det. Jeg ser 70 procents sandsynlighed for, at DSV ser på muligheden og 30 procents sandsynlighed for, at de ikke ser på det,« udtaler Johannes Møller.

Hvis der viser sig at være hold i rygterne, vil DSV Panalpina formodentlig betale købet med aktier, vurderer Johannes Møller.

»DSV vil ikke kunne løfte opkøbet bare via gæld. De vil være nødt til delvist at udstede nogle nye aktier og altså betale sig med aktier – enten via en kapitalforhøjelse i markedet eller en rettet emission til sælgerne af DB Schenker,« forklarer Johannes Møller.

Et opkøb via aktier vil ifølge ham være attraktivt, fordi DSV er priset meget højt.

»Det vil være godt, hvis de kan bruge den markedsværdi til at købe en god forretning,« udtaler Johannes Møller med henvisning til, at hvis man ser på nøgletallet EV/Sales, så handler DSV cirka 5 gang højere end DB Schenkers. EV/Sales dækker over et selskabets 'Enterprise Value', som er selskabets markedsværdi justeret for dets gæld, relativt til salget.

Johannes Møller har tidligere udtalt sig om den danske transport og logistikkæmpe. Det kan du læse mere om i 'Porteføljeforvalter: 'Det er på denne parameter, at DSV for alvor scorer højt'.

Læs også: Dansk value-investor har spottet 2 mulige aktieguldfugle

Se også: Aktieordbog: Det betyder investeringsbegreberne