Henter kommentarer

Storbank sætter 5 aktier på favoritliste


Investorer bør i stigende grad fokusere på selskaber, der kan hæve priserne, uden at kunder flygter.

Det mener den schweiziske storbank UBS, der har set nærmere på en række selskaber med såkaldt pricing power. Det skriver CNBC. Pricing power dækker over, hvor følsom en virksomhed er, når den ændrer priserne på sine produkter. En høj grad af pricing power betyder, at virksomheden kan hæve prisen på produkterne eller sende regningen for højere omkostninger videre til kunderne, uden at produkter bliver så dyre, at efterspørgslen knækker.

Pricing Power »er et endnu mere vigtigt tema i forhold til relativ indtjening med stigende fragtrater, højere materialepriser, udfordringer med forsyningskæderne og et stigende lønpres,« lyder det fra UBS.

Storbanken har udset sig en række selskaber, der netop har den evne. Nedenfor kan du se fem af dem:

Coca-Cola

Salesforce

Nike

Apple

Advance Auto Parts

Den schweiziske storbank er ikke den eneste, der har fokuseret på pricing power. Det samme har Danske Banks seniorstrateg Natalia Setlak i en kommentar om en verden med højere inflation, dvs. fænomenet, hvor prisen på produkter og tjenesteydelser stiger bredt i samfundet.

»Vi anbefaler et øget fokus på kvaitetsselskaber,« lyder det i den forbindelse Natalia Setlak, der henviser til selskaber med stabile forretningsmodeller, stærk kapitalstruktur mv., da de typisk har bedst pricing power.

Du kan prøve kræfter på aktiemarkedet uden at investere for rigtige penge ved at bruge Euroinvestors porteføljeværktøj gratis. Du logger ind på Euroinvestor i menuen øverst til højre på sitet. Du kan også klikke videre på de enkelte aktier i artiklerne og få mere information om virksomhedernes afkast, forretningsmodel samt en række nøgletal.

Læs også: Legendarisk, optimistisk finansprofessor slår alarm: »Markedet er uforberedt«

Læs også: Investeringsbank: »Aktierne er klar til at genoptage rallyet"