Henter kommentarer

Storinvestor: 'Mærsk er en sand indtjeningsmaskine'


 
Bodil Johanne Gantzel og Michael Friis Jørgensen dyster i de smarte aktiebegreber. Aktieskolen på Euroinvestor er din ultimative guide til at blive en god investor.
Vis mere

»Mærsk er en sand indtjeningsmaskine.«

Det påpeger Lars Hytting, der er chef for aktiehandlen hos Artha Kapitalforvaltning. Kapitalforvalteren, der især fokuserer på danske og nordiske aktier, har mere end 15 mia. kr. under forvaltning. I porteføljen finder man blandt andet A.P. Møller Mærsk. Vi taler om Danmarks største virksomhed målt på omsætning og en af verdens ledende spillere inden for shippingbranchen. Det til trods er kapitalforvalteren dog undervægtet i Mærsk-aktien.

»I skrivende stund er det faktisk vores største undervægt i forhold til andel i indekset. Vi har reduceret stille og roligt gennem de sidste tre måneder, men vi har været glade for at være med i aktien,« udtaler han med henvisning til, at aktien er steget med 30 pct. i år. I løbet af de sidste 12 måneder er aktien steget 106 pct.

Læs også: Her er tøjet, chefen hader du har på

Forklaringen findes i tårnhøje fragtrater, der er skudt i vejret takket være coronakrisen, kaotiske forsyningskæder og høj efterspørgsel på at få flyttet varer rundt i verden. Mandag aften opjusterede Mærsk sine forventninger til driftsresultatet, EBITDA, på 18-19,5 mia. dollar. Forventningen lå tidligere på 13-15 mia. dollar. Da aktiehandlen blev skudt i gang på den danske fondsbørs tirsdag stod Mærsk-aktien til en stigning, men det blev afløst af et fald på 2 pct.

»Opjusteringen i sig selv var ingen overraskelse. Den var dog større end ventet, men jeg tror, at markedet vil afvente lidt mere indsigt i forhold til regnskabet, der kommer fredag. Uanset hvad er det en sand indtjeningsmaskine, da EBITDA for 2021 blev løftet cirka 5 mia. Dollar,« lyder det fra Lars Hytting.

Læs også: Investor om Mærsk: De kunne have brugt pengene begavet i deres egen industri

Ville du samle op i aktien på de her niveauer?
»Jeg synes, at en kursreaktion som tirsdag siger det hele. Der kom en solid opjustering, men meget var ventet i forvejen. Derfor blev det ikke et festfyrværkeri på dagen. Man prissætter ikke en aktie ud fra ét enkelt år, og spørgsmålet er, om fragtraterne er noget midlertidig eller noget permanent. Holdningen er stadig, at rekordniveauet ikke er permanent. Derfor gælder det om ikke at tillægge det for stor værdi, at der skovles penge ind lige nu. Jeg vil nøjes med at sige, at aktien er pænt prisfastsat lige nu,« udtaler han.

Selvom det danske rederi tjener »styrtende med penge«, er Lars Hyttings indtryk dog, at Mærsk opfører sig pænt over for kunderne. Det er i hvert fald hvad, at han hører rundt omkring fra rederiets kunder.

Læs også: Amerikansk børshus om Mærsk: Spår endnu større overskud end selskabet selv

»Det er ikke mit indtryk, at man forsøger at malke kunderne, men man kan bare ikke trylle mere kapacitet frem, end der er,« udtaler han.

På kort sigt er noget af det mere interessante for aktionærerne dog, at fragtraterne har skabt et »gigantisk« frit cashflow, mener han.

»Der kunne godt være udsigt til, at der er endnu mere aktietilbagekøb i pipelinen. Det tror jeg vil blive taget godt imod af markedet,« udtaler aktiechefen.

Læs også: Lau Svenssen om Mærsk: Super-resultat i år – men hvad bliver Ny Normal

Hvad mener du om aktietilbagekøb på disse kursniveauer?
»Det er jo ikke det billigste tidspunkt, at man køber aktier tilbage. Det havde været sjovere at købe tilbage, da aktien lå i kurs 5000, men der er også noget signalværdi i det, ligesom det kan være understøttende for aktiekursen. Det signalerer en tro på fremtiden, at man vil købe på disse niveauer,« udtaler Lars Hytting.

Vis mere

Han er derfor særlig spændt på at høre om Mærsks syn på den globale containerkapacitet. Han henviser til, at rederierne havde kronede dage op til Finanskrisen i 2008. Dengang købte rederierne nye skibe og øgede kapaciteten i stort omfang. Da krisen så ramte, og verdensøkonomien gik i stå var der pludselig for mange skibe, hvilket ramte branchen hårdt, forklarer han. Da coronakrisen ramte i foråret 2020 hev mange rederier i stedet skibe ud af den daglige drift. Derfor er spørgsmålet, om der er tegn på, at historien er ved at gentage sig selv.

»Det spændende er, hvad Mærsk mener om kapaciteten nu, og om branchen har lært af de fejl, som blev begået dengang,« udtaler Lars Hytting.

Læs også:: iden Anden Verdenskrig har A.P. Møller døjet med én ting – nu spekulerer topanalytikere i stor ændring

Som aktionær bør man ifølge ham dog ikke kun fokusere på, at Mærsk »skovler penge« ind. Man bør for ham at se også have in mente, at Mærsk har gang i en større transformation, hvor man med aktiechefens ord bevæger sig fra at være »et gammeldags rederi til, at man nu vil digitalisere forretningen med blockchain-teknologi.«

»Jeg kan godt lide, at man er ved effektivisere processerne rundt omkring i forretningen, og at man på den måde tænker ud af den boks, som man har befundet sig i igennem så mange år. Vi ser det samme med Mærsks fokus på bæredygtig og med den bebudet lancering af skibe, der er CO2-neutrale,« udtaler Lars Hytting.

A.P. Møller Mærsk kommer fredag med friske regnskabstal.

Målt på markedsværdi ligger Mærsk nu på 330 mia. kr. Det er stadig noget under danske giganter som Ørsted, der har en markedsværdi på 396 mia. kr. og Novo Nordisk, der har en markedsværdi på 1352 mia. kr.

Læs også: Analytiker om Mærsk: Opjusteringen er større end ventet

Læs også: Mærsk opjusterer forventningerne med 30 mia. kroner