Transportsektoren er konjunkturfølsom, og forventningen er dermed, at deres sektor ikke er særlig godt rustet til en recession.
Hvordan Danmarks to store transportgiganter, Mærsk og DSV vil klare sig igennem en sådan recession er der dog stor forskel på.
Sådan lyder vurderingen fra seniorstrateg i Handelsbanken, Michelle Nørgaard i Børsen.
»Mærsk er én af dem, der vil få det rigtigt svært. Forbrugerne vil efterspørge mindre i en recession, og fragtraterne falder, så rederierne tjener færre penge end tidligere. De får både færre ordrer og tjener også mindre pr. sejlads. Samtidig er energipriserne krøbet i vejret, så de bliver presset på flere forskellige fronter. Derfor ser vi også, at aktien allerede er faldet så kraftigt,« siger hun til Børsen.
Læs også: Det her kan blive Wall Streets næste udfordring
Hvis man kigger til DSV, ser mulighederne en del anderledes ud, vurderer hun.
DSV adskiller sig nemlig fra mange andre transportselskaber, da de ikke ejer deres flåde, men i stedet lejer sig ind hos vognmænd. Dermed har de også lettere ved at justere deres flåde efter efterspørgsel.
Tidligere her på Euroinvestor har vi skrevet om, hvordan DSV har bevæget sig op, som Danmarks andet største selskab målt på omsætning, ifølge Berlingskes Guld1000-liste. Det skyldes blandt andet deres evne til at lave opkøb af andre selskaber og integrere dem i deres koncern.
Over de sidste tre måneder er Mærsk-aktien faldet med 9,6 pct., mens DSV-aktien er steget med 8,8 pct.
Læs også: Sydbank om DSV: 'Jeg tror altid, at de er på udkig'
Læs også: Ser nye muligheder i techmastodont: ‘De begynder at gå samme vej som Apple’


Det koster 0 kr. - vind luksusophold til 8.000 kroner