Henter kommentarer

Bodil Gantzel: Hvis hans stil er fremtiden, frygter jeg for aktiemarkedet

Her ses Teslas topchef, Elon Musk under en dans under en præsentation af en kinesisk-bygget Model 3 cars i Shanghai i Kina 7. januar 2020
Her ses Teslas topchef, Elon Musk under en dans under en præsentation af en kinesisk-bygget Model 3 cars i Shanghai i Kina 7. januar 2020 Foto: Aly Song
Vis mere

En ting er at kigge i regnskaber, vurdere produkter eller lytte til fremtidsforventninger, når du investerer i en virksomhed. Men har du overhovedet tillid til dem, der skal lede og eksekvere?

Pakistan International Airlines har det svært for tiden, skrev Bloomberg i den forgangne uge.  Ikke at det er nogen nyhed i sig selv – ret beset lider alle flyselskaber vel i disse tider, men Bloomberg-
nyheden ramte mig alligevel.

For ud over at være i en vanskelig branche, skiller det pakistanske flyselskab sig ud på ret alvorlig vis. Omkring en tredjedel af selskabets piloter flyver med falske certifikater. En tredjedel! Lad det lige synke ind et øjeblik.

Jeg ved ikke med dig, men jeg tør godt afsløre, at jeg ikke kommer til at sætte mig i én eneste af de sikkert udmærkede Airbus-fly fra PIA foreløbig (hvilket så heller ikke er en
mulighed, da EU nu har forbudt selskabet at flyve til Europa). ”Licence to market”

Nyheden fik mig til at tænke på, hvor mange topchefer i børsnoterede selskaber, der mon har ’certifikat’ til at være på børsen. Og lad mig bare starte med at slå fast, at jeg ikke har noget bud
på et egentligt svar. Men det bliver måske vigtigere at forholde sig aktivt til, hvem der sidder ved roret i en tid, hvor ledere i stigende grad personificerer virksomhederne. Hvornår har du sidst googlet, hvem der leder selskaberne i din portefølje?

Tag nu Elon Musk, adm. direktør i (bl.a.) Tesla. Manden kategoriseres som alt fra gal til genial, og uanset om man mener det ene eller det andet, kan vi nok hurtigt blive enige om, at han har skabt
et unikt personligt brand og flere opsigtsvækkende selskaber og projekter.

Elon Musk står bag rumfartsselskabet SpaceX, der har sendt to NASA-astronauter i rummet. Vis mere

Men har han overhovedet ’certifikat’ til at drive børsnoterede selskaber? Umiddelbart hælder jeg til et nej. Manden er flere gange blevet set efter i krogene af de amerikanske børsmyndigheder,
SEC, når han har ytret sig uheldigt. Eller nå ja, ulovligt. Som fx da han i 2018 skrev på Twitter, at han havde sikret funding til at tage Tesla af børsen til kurs 420 dollar.

SEC kategoriserede tweetet som kurspåvirkende, hvilket endte med at koste Musk og Tesla en bøde på 40 mio. dollar – og i øvrigt også bestyrelsesformandsposten for manden selv.

På kanten af loven

Musk er her bare et eksempel på en ukonventionel topleder, men der er helt sikkert flere af dem. Topchefer, der formår at gøre opmærksom på sig selv og ’sit’ selskab på måder, der tilsyneladende
trækker investorer til og måske endda får aktiekurser til at flyve. Det er der jo intet odiøst i, men odiøst er det dog, når toplederen ikke anerkender gældende regler. Når love og retningslinjer
overskrides, og når man tilsyneladende ser stort på børsmyndighedernes formaninger.

Her forlader Tesla-topchefen Elon Musk retten, efter Elon Musk både på det sociale medie Twitter og i en e-mail beskyldte huleeksperten Vernon Unsworth for at være en voldtægtsmand og pædofil. Vis mere

Måske er det i virkeligheden ren markedsføring, der foregår. Måske er bøder fra globalebørsmyndigheder en velkalkuleret risiko på vejen mod højere aktiekurser. Eller sagt på en anden måde – måske lever vi efterhånden i en verden, hvor gældende lovgivning betragtes som en midlertidig barriere, man blot kan træde ind over, hvis målet i sig selv – her gevinst til investorerne aka ejerne – er stort nok.

Hvis det er tilfældet, må jeg indrømme, at jeg kun kan frygte fremtidens aktiemarked. Til syvende og sidst er tillid den vare, vi handler på børsen. Og hvis det kræver grænseoverskridende
handlinger at fange investorenes opmærksomhed, risikerer vi, at tillid bliver en mangelvare og investering bliver gambling.

Der er givetvis mange, der har scoret kassen på at handle Tesla-aktier. Hatten af for det. Men risikoen, de har løbet undervejs, svarer måske meget godt til at sætte sig ind i et PIA-fly på vej mod en ukendt destination. Selv foretrækker jeg flyveture med certificerede piloter og investeringer i selskaber med dygtige, ordentlige, kompetente, seriøse, innovative og ydmyge topchefer, der forstår og respekterer både dét at drive virksomhed og dét at spille efter gældende børsregler.

Læs også: Bodil Gantzel: Zoom ud og lad tiden arbejde for dig

Læs også: Tom Hougaard: Det her minder mig om 1999